080808

08-dagen

och det som används som skällsord mot Stockholmare blir plötsligt en beteckning på vår aldelles egna dag. Olika engagemang har finansierats av Stockholms borgarråd för att alla Stockholmare ska få fira idag ( i regn och rusk som det nu verkar bli ). Jag har redan nu på morgonkvisten fått ta del av firandet, SL delar nämligen ut 08-sockerkringlor på ett antal tunnelbanestationer. 

Dessutom kommer det att vara uppträdanden i Kungsträdgården från 12 till midnatt, dans i Stadshuset och rockkonsert på Debaser Medis från 19-tiden fram till 3-snåret.

Men häftigast tycker jag ändå att Grönalund är som kommer att dela ut grattis livstids guldkort till alla Stockholmare som föds just idag. Då kommer man till världen och känner att man verkligen bor i The Capital av Scandinavia (som vi så tjusigt givit oss själva titeln). Och även om dessa barn bergis inte kommer att förstå sig på att uppskatta detta under de första åren av sina liv, så lovar jag att de kommer att känna sig extra speciella när de kommer upp i 7-års ålder.

Det ska bli spännande att se hur hela festivalområdet runt Stureplan utvecklas under dagen. Jag ska ta mig en titt förbi på lunchen för att få lite känn över hur det kommer att se ut mellan 23-03 inatt. Jag hoppas bara att folk vågar sig ut trots regnet, eller ännu bättre, att regnet aldrig kommer. Och även om jag inte vet hur nödvändig en Stockholmsdag egentligen är, så är det alltid roligt att se stan förvandlas till något helt annorlunda för en dag.

Läs mer om programmet på:

http://www.thecapitalofscandinavia.com/go08.php
http://www.aftonbladet.se/stockholm/article3037508.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik