Jag är en Vagabond som alltid ler

För tredje gången i år har en av mina reseberättelser publicerats i Resemagasinet Vagabond. Jag har alltid älskat att resa och tar varje tillfälle jag får att skriva om mina upplevelser ute i världen. Tidningen har en community där vagabonder kan dela med sig av sina reseerfarenheter till andra resesugna. Jag har varit medlem på sidan sedan det att den startades i våras. Om ni vill läsa fler av mina reseberättelser hittar ni dem HÄR. Mitt alias är Emeliefagel. Nedanstående reseberättelse är ifrån Djerba, Tunisien. Tidigare har jag fått texter publicerada om ett toalettbesök i Vietnam och när Fredrik var otrogen med en elefant i Thailand.


VATTENPIPA

"Ett långt bloss. Jag hör det där underbart bubblande ljudet. Solen skiner och det är varmt nere vid hamnen. Det är bara vi här. Jag tittar upp mot solen samtidigt som jag blåser ut. Rök överallt. Det är så vackert. Bomullslik vit rök. Eller kanske det ser ut som grädde? Jag ler inombords och tar ett till bloss. Bubblande ljud. Jag tittar på vattenpipan och fascineras av bubblorna i vattnet som rör sig så fort, så fort. Det är en underbar syn även om jag sett den tusen gånger förut. Sen blåser jag ut igen. Den där underbara, vita röken. Och doften! Det doftar äpple och det doftar sött. Och sen den där kittlande känslan i hela kroppen. Tobaken går snabbt upp till huvudet på en varm dag. Jag älskar känslan.

Fredrik viftar otåligt med handen framför mig. Jag ger honom munstycket. Den här upplevelsen är för underbar för att behålla för sig själv. Och inne i Houmt Souk där män sitter uppraddade längst vägarna på små fik och röker själva känns det mer genuint än hemma. Det är en sådan underbar känsla. Jag ser ett tjockt moln rök lämna Fredriks mun och jag ler även mer."

(Texten är skriven 8 maj 2009 och publicerad i Vagabond #1.2010)

Om jag ska vara självkritisk så inser jag nu hur många gånger jag använder mig av ordet "ler". Inte bara i den här texten utan i de flesta reseberättelser och bloggar jag har skrivit på Vagabond. Jag antar att det beror på att jag alltid är på strålande humör när jag är på resande fot. Och även om semestern i Djerba, Tunisien där vi var sommaren 2008, inte var den mest äventyrliga resan jag har varit på, så rekommenderar jag alla som vill ha en riktigt lugn ledighet att åka dit. Eftersom ön ligger i utkanten av öknen så är det dessutom nästan alltid strålande sol. Det krylar av spännande marknader. Maten är gudomlig. Och om man är lika förälskad i vattenpipa som jag... Varför tveka?




Kommentarer
Postat av: Lizzy

Lilla journalist-Emelie :)

2009-12-30 @ 14:39:08
URL: http://lizzey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik