När alla forskare säger emot varandra, vem tror man på då?

Det var tidigare i höstas som forskare och tidningarna larmade om att mobiltelefonanvändande kan orsaka cancertumörer. Särskillt farligt var det att ge mobiler till sina barn. Men idag skriver Aftonbladet att "Nu kan du prata med gott samvete". En ny studie visar nämligen att tumörrisken inte ökar genom mobiltelefonanvändande. Som underlag har forskarna jämfört antalet hjärntumörer under 70-talet med 90-talet då mobiltelefonanvändandet tog fart, och inte märkt av någon skillnad. Men trots de glädjande beskeden menar de på att man inte med säkerhet kan säga att samma sak kommer att gälla om 25år när människor kommer att ha använt telefonerna i ännu flera år.

Okej, vad bra. Då kan jag använda min mobil utan att vara rädd för att få cancer, tror jag. Men om studien som presenterades tidigare under hösten stämmer, då kan jag inte alls använda min mobil. Och samma sak med denna svininfluensa, vissa säger att vaccin är farligt och andra att sjukdomen är farlig. Idag säger Nyheterna på TV4 och Aftonbladet att 4 miljoner människor i Sverige har vaccinerat sig än så länge- och det är ett stort försprång mot resten av Europa. I alla EU-länder tillsammans har 10 miljoner människor vaccinerats, vilket klart tyder på att Sverige ligger långt före. Så om en forskare snart publicerar en studie om att vaccinet är dödligt... Var tror ni att paniken kommer att spridas först?


Kommentarer
Postat av: Petter-Nicklas

Det egna förnuftet är ett ganska hett tips. Själv umgås jag bara med skaldjur, så jag behöver inte oroa mig.

2009-12-04 @ 09:38:51
URL: http://antistorbloggare.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Eller så lyssnar man på forskningen och inte på journalisterna. Forskare brukar vara väldigt mycket mer ödmjuka när de tolkar sina resultat än vad journalister får det att framstå som.



Sedan får man väl helt enkelt besluta själv vilka säkerhetsmarginaler man vill sätta. Och det går ju inte att försäkra sig mot alla potentiella risker, för då skulle man väl inte kunna äta någonting eller använda några som helst produkter (finns ju massa potentiellt farliga ämnen i både diverse kläder, hudvård, leksaker, godis osv.).

2009-12-04 @ 12:12:45
URL: http://lizzey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik