På SACO-mässan vaccinerades gymnasieelever hela dagen

Idag har jag jobbat på SACO-mässan. Längst in i mässalen erbjöds alla elever svininfluensavaccin. Jag blev smått sugen på att gå och ta en spruta så att man har det gjort, men sen fick jag lite ångest och visste inte riktigt om jag vågade. Jag får se hur jag gör imorgon när jag är där igen. Jag tycker i vilket fall som att det är ett jätte bra strategi att nå ungdomar genom att erbjuda gratis vaccin på mässan dit alla treor på gymnasiet i Stockholmsområdet har obligatorisk närvaro. Idag skriver Aftonbladet att smittan har börjat minska för första gången i höst.
– Vi har redan nu uppnått hög vaccinationstäckning. Det reducerar sannolikheten för att det kommer flera vågor, säger Maria Brytting, chefsmikrobiolog på Smittskyddsinstitutet.

Trots de positiva siffrorna kvarstår ändå faktumet- 16 personer har dött av svininfluensan, ingen av vaccinet. Kanske att det är värt att ta ändå?


Kommentarer
Postat av: NuYu

Kanske tar man och vaccinerar sig nästa vecka. Men det hela är så otroligt överdrivet. Fast, som du säger, det är bra av dem att erbjuda det på en mässa som SACO.



Jag hörde dock att en man ska ha dött av vaccinet. Man han ska redan ha lidit av något, och antagligen var bara vaccinet en liten bricka i spelet. Jag oroar mig faktiskt inte alls på den punkten.

2009-12-03 @ 22:24:14
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik