Udda och Underbara

Det är något speciellt med människor med udda intressen. Sådana intressen som inte alla förstår sig på. När jag jobbade på Sci-Fi mässan förra året stötte jag på en massa personer som brann innerligt för Star Wars. Jag träffade Yoda (i statyform), såg människor betala 500kr för att fotas bredvid några star wars utklädda figurer och hittade star wars modellplan som såldes för flera tusen kr styck. Jag älskar att prata med människor som är lite annorlunda. Det är underbart trevliga när man kommer inte på deras intressen. På Sci-Fi mässan stod jag och pratade i timmar om Final Fantasy- min stora tv-spelspassion.

Min mormor är också en udda och underbar person som samlar på en miljon olika saker, känns det som. Hennes lägenhet är som ett museum. Det finns samlingar av nåldynor, kaffekvarnar, mässingformer och tomtar. Just tomtar står det om idag i Aftonbladet där Anita Persson från Gävle berättar att hon bor med 500 tomtar i en tvårummare.
-Jag börjar julpynta redan i november. Första advent ska allt vara på plats. Sen går jag bara och myser, berättar hon.

Och vad passande det känns att läsa detta på andra advent. Idag ska jag iväg på julmarknad i gamla stan, julhandla och sedan baka pepparkakor med finaste mamma. Inspiration att köpa en eller två tomtar idag får jag av mormor och Anita.  


Kommentarer
Postat av: Petter-Nicklas

Jag håller med dig om att udda människor är intressanta. Och eftersom Johan och lill-Lillian tycker som jag, så är vi fyra stycken. Vi skulle kunna starta en facebook-grupp med det här.

2009-12-06 @ 13:02:13
URL: http://antistorbloggare.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Hoppas inte att hon har några barnbarn som sover över, de lär ju bli livrädda :P "Attack of the tomtenissar". Det skulle jag nog ha blivit som barn.

2009-12-06 @ 13:46:22
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Petter-Nicklas: haha, ja det borde vi ju nästan göra. Jag har dock ingen aning om vad ni heter på riktigt så ta modet och adda mig ni så startar vi grupp och diskutera sådant som är udda!



Lizzy: Nej, man får hoppas att hon inte har det... Tomtar kan vara väldigt väldigt läskiga. Samtidigt tycker jag om överdrivet mycket julpynt. Det finns ett ställe vid st:eriksplan som heter Peppar och har extremt extremt mycket julpynt- vi borde gå dit och äta eller åtminstone ta en öl:):)

2009-12-06 @ 20:41:19
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Petter-Nicklas

Åh, tack för kommentaren, har funderat på att börja livnära mig på den biten. Paintnär, liksom.

2009-12-06 @ 21:29:53
URL: http://antistorbloggare.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hihi, ja udda intressen :) När jag var yngre samlade jag på spargrisar och glastroll :) Hade en hel del glastroll faktiskt. Har dem kvar, men inte framme :) Har även symbolik som intresse, vet inte om man kan räkna det som udda, men men :)

2009-12-06 @ 23:48:21
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: NuYu

I år köpte jag bara en figur för åttahundra (plus lite mer kanske) så jag är nog inte alltför annorlunda.



Nej, jag skojade självfallet.

2009-12-07 @ 17:52:46
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik