Rökning på balkongen?

Det uppstod en het debatt på TV4 Nyhetsmorgon imorse när jag höll på att göra mig iordning för jobbet. Rökning på egen balkong om man bor i lägenhet kan skada hälsan av grannarna. Men ska grannar verkligen få förbjuda om man väljer att röka på sin egen balkong? Övervägande majoritet av svenskarna tycker att det var ett bra beslut att förbjuda rökning på krogen för några år sedan. Argumentet att personalen tog skada av att gäster valde att röka konstant på deras arbetsplatser och därför utsätta dem för andra-hands-rökning vägde tungt i den debatten. Personligen jubblade jag när jag äntligen kunde ha på mig mina favorit kläder ute utan att behöva oroa mig för att de skulle lukta som en halv askkopp när jag kom hem. Efter förbudet började folk ifrågasätta hur det överhuvudtaget någonsin kunnat vara lagligt att få röka på krogen.

Och nu nästa fråga. En sak att man får förbjuda rökning i offentliga miljöer- men på ens egen balkong, som man kämpat för och köpt med egna pengar- är det verkligen okej? Jag personligen har aldrig varit någon rökare och inte heller utsatts för jobbiga grannar som förpestat luften med små puffmoln som sakta men säkert slingrat sig in genom mitt öppna fönster och kvävt mig i sömnen. Jag har vänner som röker vars val jag väljer att inte lägga mig i. Om jag inte vill få rök på mig, ja då byter jag sida och ställer mig medvinds istället under promenader på staden. Men hur undviker man från röken om den långsamt tar sig in i ens eget hem? Var kan man gömma sig då? Mitt i sommaren ligger valet mellan att bo i en gaskammare eller en bastu. Som sagt är jag själv inte utsatt, men jag kan mycket väl tänka mig in i situationen. För jag tycker inte om cigarettrök och jag tycker inte om att svettas ihjäl hemma för att man inte kan öpnna fönstret.

Och var lämnar det mig i den här debatten? Ingen människa bör tvingas utsättas för skadlig rök. Men samtidigt bör man få rätt att nyttja sitt eget hem som man själv vill. Personligen kan jag tänka mig att denna debatt kommer att leda till ett förbud mot rökning på balkong i den mån att grannarna bevisligt tar skada. Och sen om några år kommer vi titta tillbaka på diskussionen, skaka på huvudena och undra hur det överhuvudtaget någonsin kunde ha varit möjligt att få röka på sin egen balkong.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik