Är det bara småflickor som ringer och röstar på Idol?

Jag tycker att Idol är ett bra underhållningsprogram, även om jag inte följt säsongerna slaviskt under åren. Det är roligt när "vanliga" människor får synas i TV för att de är bra på någonting- att sjunga. Och de fyra deltagarna som är kvar är alla otroligt duktiga på att sjunga. Ibland väljer jag att sitta hemma och titta på programmet en fredag, ibland råkar jag slå på en repris på söndagen. Enligt Aftonbladets senaste mätning är det Mariette som får lämna programmet ikväll. Och kvällens stjärna kommer att bli Erik. Men är Aftonbladets läsare och Martin Söderström som prisar Erik representativa för alla som ringer och röstar? Och vilka är dessa människor som väljer att rösta egentligen? Någonstans får jag för mig att det är yngre flickor som sitter med hemtelefonen redo och ringer hundra samtal- något som föräldrarna sedan blir galna på när telefonräkningarna plötsligt är skyhöga. Ja, det är en fördom jag har. För jag tror att många tycker om programmet till den grad att de tittar, men att det är en betydligt mindre skala som spenderar pengar på att rösta. Och då undrar jag vad det egentligen säger om personen som vinner- att den är bäst på att sjunga? Eller att småflickor tycker att den är bäst på att sjunga? Eller har jag fel nu?


Kommentarer
Postat av: Jon

Du har nog ganska rätt, i grunden

2009-11-27 @ 17:52:55
Postat av: Caroline

Tycker du har helt rätt. Jag har också funderat över det där. Nu har 49553 personer röstat på aftonbladet.se, och det ser fortfarande ut som så att Mariette får åka ikväll och Erik är den stora stjärnan. Dock är det ju ingen som fått överrepresentativt resultat. Sen är det ju detta, vilka är det som egentligen röstar? Det känns ju som att det är mest småtjejer faktiskt. Men jag håller inte med de som röstat på aftonbladet.se. Jag tror det är Calle som åker ikväll, efter att ha hängt löst tillsammans med Mariette (tyvärr).

2009-11-27 @ 18:52:09
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: Christer

Du har nog rätt, men det är ju faktiskt ingen sångtävling heller, utan en idoltävling. Man behöver inte sjunga speciellt bra för att bli idol!

Postat av: Emelie

Det har du faktiskt en poäng i. Det handlar om att vara en idol, och det är troligtvis mestadels yngre som söker nya idoler.

2009-11-28 @ 13:06:19
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: NuYu

Jag tycker det är tämligen intressant att se hur dessa "vanliga människor" utvecklas efter att ha varit just "vanliga" innan Idol till att bli något förmer än andra efter den. Inte alla förstås, men en del.



Och som du säger Christer, man behöver inte kunna sjunga bäst för att bli idol. Man behöver bara vara den som alla människor vill ha. Eller kanske alla småflickor?

2009-11-28 @ 20:43:43
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik