En gång för länge sedan i ett land långt borta levde Svininfluensa

Man stirrar sig mätt på alla artiklar, löpsedlar och debattprogram på TV som talar om Svininfluensa. I skolsalen, på tunnelbanan och på rasterna på jobbet går diskussionen het: Ja eller Nej. Att vaccinera sig eller att inte vaccinera sig. Någonstans virrar jag bort mig totalt. Ena dagen uppmanar tidningarna till att vaccinera sig. Andra dagen talar de om att man kan bli sjuk av att ta vaccin. Tredje dagen så dör man om man inte tar vaccin. Fjärde dagen kan man bara gå baklänges och tappa kontroll över hela kroppen om man väljer att vaccinera sig. Och sen när blev tidningarna experter på sjukvård? Men om jag nu tappar bort mig i kvällstidningsjournalistiken- var kan jag vända mig?

- Den kallas svinan nu. Alla säger "har du fått svinan?" säger min lärare på en lektion

- Har du börjat växa knorr än? frågar människor skämtsamt (inklusive jag själv) när någon säger att man är lite krasslig.

Det är ett faktum. Svininfluensan har blivit den största snackisen denna höst. Och då måste det ju finnas någon sanning bakom den. Ja, det är bara två personer i Sverige som har dött. MEN det betyder inte att fler människor inte kan dö. Idag kan vi läsa i Aftonbladet om krisen i Ukraina som är det värst drabbade landet i Europa. Där har 81 personer dött och 15 000 människor vårdas på sjukhus. Det är siffror som är tillräckligt höga för att få mig att heja till. Samtidigt publicerar Aftonbladet och Expressen artiklar om att fyra skolelever i Gävle blev rusade till sjukhus i ambulans efter att ha blivit utslagna, illamående och fått yrsel av vaccinet. Men upp och ner gångarna fortsätter då nästa artikel handlar om att 13 personer har dött i svininfluensa i Norge. Världshälsoorganisationen, WHO, vill skicka dit en expert, men Norge säger ifrån.

Och sen finns det ju människor som verkligen vill vaccinera sig, men plötsligt finns inte de 18 miljoner doserna inköpta för 1,2 miljarder av regeringen någonstans att finna. Vårdcentraler står tomhänta. Det är ett problem som bland annat Expressen tar upp idag. Så de människorna som faktiskt har övertalats och tror på vaccinet kan inte få det. Ändå menar de att vi ligger bra till.
"Vaccinationskampanjen har knakat i starten. Men det är värt att påminna om den största massvaccinationskampanjen i Sveriges historia. Ur ett internationellt perspektiv klarar sig Sverige bra, vi är först i Europa med att börja vaccinera." 

Ja, vi ligger kanske bra till om man vill vaccinera sig. Men jag är fortfarande inte helt övertygad på om jag vill det. Och dessa varierande budskap från tidningarna hjälper mig inte det minsta. Om jag bör vaccinera mig, då krävs det att någon serverar mig bättre information. Och inte för att jag är lat och inte kan hitta siffror och råd själv. MEN jag tror att om den stora massan svenskar ska övertalas så krävs ett nyare grepp. Jag hörde på TV igår att den yngre åldersgruppen ska nås via en Facebookgrupp. Det kanske fungerar. Men om en epedimi verkligen kommer att bli verklighet, då behöver några kreativa människor slå sina kloka huvuden ihop och agera snabbt. Innan det är för sent. Det behövs mer än skrämselpropaganda i tidningarna för att få mig att tro på sagan om Svininfluensan. Jag förblir ett stort frågetecken och blankt svar. Det är bara att övertala mig.


Den skära grisen har väckt så mycket uppmärksamhet.


Kommentarer
Postat av: Linda på Vårdguiden

Hej! Jag heter Linda och jobbar som webbredaktör på Vårdguiden.se, Stockholms läns landstings sajt om hälsa, vård och omsorg. När du, som du skriver, tappat bort dig i kvällstidningsjournalistiken kan du vända dig till oss. På Vårdguiden hittar du saklig information som är granskad av medicinska experter.



Du kan läsa om varför det är viktigt att vaccinera sig på http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Influensa/Vaccination/Varfor-vaccinera-sig/



Sedan mitten av september finns vi även på Facebook, gå in på www.facebook.com/vardguiden

2009-11-05 @ 13:02:15
URL: http://www.vardguiden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik