Flickor med könsneutrala namn går längre i arbetslivet

Enligt en amerikansk studie visar det sig att flickor med könsneutrala namn som Charlie går längre i arbetslivet än tjejer med flicknamn. (Jag antar att Emelie räknas som ett flicknamn?) Det är forskaren Bentley Coffey vid Clemson University i South Carolina som utfört studien som främst gäller juridikstudenter. Själv tar han studien tillräckligt mycket på allvar för att ha döpt en av sina tvillingdöttrar till ett androgent namn.

"En kvinna som heter Cameron har tre gånger så stor chans att bli domare jämfört med en som heter Sue. Och har kvinnan förnamnet Bruce är oddsen ännu bättre; hon fem gånger så stor chans att bli domare jämfört med Sue."

Vilken tur att jag la ner juridikinriktningen för tre år sedan då... Jag tycker att sådana här studieresultat är skrämmande, och även om jag inte känner till hur Coffey har genomfört studien så tror jag instinktivt på att det ligger sanning i den. Det här stödjer min tanke om att man INTE bör behöva ange namn när man söker ett jobb. Det skulle gynna så väl kvinnor som invandrare som ibland blir nonchalerade och inte får komma på intervju pga deras kön eller etnicitet. I en perfekt värld borde alla människor behandlas lika och deras arbetsförmåga baseras på deras cv:s innehåll och inte dess namn. Tyvärr kommer vi aldrig att leva i en perfekt värld...

Mer på Aftonbladet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik