Jag blev anställd att köpa biljetter till svarta marknaden

I våras blev jag och min bror anställda av ett känt bemanningsföretag för att köa för Bruce Springsteen biljetter. Vi reflekterade inte över att det lät konstigt och dessutom behövde vi extrapengarna. Vi blev tillsagda att träffas utanför NK:s vänstra ingång tidigt på morgonen för att möta chefen för uppdraget. Tio stycken stod vi fundersamma och väntade när en underlig man kom fram till oss med en stor svart portfölj. Han gav oss alla varsit kuvert med 5000 kr i kontanter. "Gå nu ner och köa. Säg inte att det är mig eller mitt företag ni jobbar för. Ni är här som privatpersoner, glöm inte det. Köp så många biljetter som ni kan". Så vi ställde oss i kö nere på plattan och väntade i en timma, låtsades att vi alla älskade Bruce Springsteen. Jag fick dåligt samvete inför de inbitna fansen som hade stått och köat hela morgonen och glatt pratade på om gamla minnen om Brucan och vad hans musik betydde för dem. Efter ett tag kom den underliga mannen tillbaka till oss med mobil i hand och ropade "Skynda, ut ur kön, ställ inga frågor". Vi blev invisade i varsin taxi som bar iväg till Pet Sounds Store på söder. Där köpte vi 6 biljetter var, gick ut ur butiken och mötte upp den underliga mannen bakom en husknut. "Vill ni följa med och köpa mer biljetter på ett annat ställe? Ni kanske har någon kompis eller något syskons namn som ni kan ange denna gång?" Jag och min bror skakade på huvudet. Bruce Springsteen biljetterna sålde slut snabbt. Senare den dagen fanns de att köpa på den underliga mannens hemsida för det tredubbla priset. I anslutning till den arbetsdagen reflekterade jag över konsertbiljetthandeln på den svarta marknaden för första gången.

Just nu pågår en debatt om biljettförsäljning på den svarta marknaden. Stora bolag köper upp biljetter till populära konserter och säljer dem till skyhöga priser. Leif Pagrotsky och Thomas Bodström säger idag till Aftonbladet att de anser att det bör vara fängelsestraff för brottet.
– Det här är en fråga som har förvärrats de senaste åren. Det har alltid funnits svartabörshajar men inte i den utsträckning som nu, säger Leif Pagrotsky, före detta kulturminister och socialdemokratisk riksdagsman.


Kommentarer
Postat av: Sheena / Rockho

Det är helt jävla sinnessjukt att vissa utnyttjar personer som är i behov av lite cash för att DOM ska tjäna stora hackor med cash.

Hoppas du inte har dåligt samvete, för du visste ju inte vad du gav dig in på!

2009-11-27 @ 17:23:09
URL: http://rockho.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nej, men det känns konstigt att ett känt bemanningsföretag ger en ett sådant jobb. Om jag ska vara ärlig tror jag inte att de visste vad de gick ut på heller i och för sig. På dem lät det som att vi skulle köpa biljetter till ett företag som skulle bjuda alla sina anställda på konserten som sommarpresent. Det är otroligt fult gjort...!

2009-11-27 @ 17:36:23
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Petter-Nicklas

Vilket dilemma att hamna i. Att behöva pengarna, samtidigt som man måste göra något olagligt. Förstår att det måste ha känts konstigt!



Jag tar det som att du gillar min blogg, det är alltid trevligt! Fast nog blir jag lite ledsen om jag inte får vara sveriges minsta blogg längre..



Jag gillar din blogg också. Du har verkligen genomarbetade inlägg!

2009-11-27 @ 19:47:39
URL: http://antistorbloggare.blogg.se/
Postat av: asdf

Helt rätt, varför skulle inte en person få köpa alla biljetter som är tillgängliga om den nu skulle vilja det? Tillgång och efterfrågan har alltid och bör alltid styra priserna!

2009-11-27 @ 21:51:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik