Krig är hetare nöje än Harry Potter

"Call of Duty: Modern Warfare 2" slog alla försäljningsrekord under första veckan på marknaden. Under den första dagen såldes 4,7 miljoner exemplar och under de första fem dagarna drog de in 3,9 miljarder kronor. I England sålde spelet dubbelt så mycket som resten av underhållningsindustrin tillsammans. Harry Potter får ta ett kliv tillbaka som det ultimata nöjesfenomenet- rekorden är slagna.

Tidigare under hösten har spelet uppmärksammats i media eftersom det finns en scen där man får spela terrorist och delta i en massaker på en flygplats. All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, eller? Nu sitter jag bredvid Fredrik och Robert som har suttit i timmar och stirrat sig blinda på spelet. De köpte det redan första dagen det kom ut på marknaden och sen dess har de inte kunnat sluta spela. 

-Rå bra, bäst, skitbra. Grym grafik är det! Det är vidrigt bra, säger Fredrik med ögonen hårt fästa på sin TV.

-Mycket verklighetstroget, säger Robert och tittar helt trollbunden på. 

-Fan, där borde jag ha kastat en granat! surar Fredrik när han precis missat chansen att döda en av de andra spelarna.

Krig är en fascinerande nöjesvara. Varför, har jag aldrig riktigt kunnat lista ut. Men hellre att människor får ut sina aggressioner över ett TV-spel än att de får det i verkliga livet. Jag är nämligen en av de personerna som inte tror att man får en vrickad verklighetsuppfattning av att spela ett spel. Men fenomenet att krig är nöje, det är väl det som jag har svårt att förstå egentligen.

Mer om försäljningsrekordet på: Aftonbladet

Bild från spelet Call of Duty: Modern Warfare 2

Kommentarer
Postat av: josefin

Jag tänker att man borde bli påverkad på något sätt. Fast sen tänker jag igen & tänker att människor kan skilja på riktigt krig och låtsaskrig. Det sjuka är väl kanske att man måste kriga. På tv. Eller... Det måste gå att göra ett grymt tv-spel där man inte måste ha ihjäl varandra så blodet sprutar, eller är jag bara blödig?

2009-11-19 @ 22:28:01
URL: http://egoflow.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nej jag tror dig och vet att det går. Jag är själv TV-spelsnörd i vissa avseenden ju, men jag har aldrig fallit för något spel där "blod sprutar". Och då har jag ändå spelat många spel som går ut på att "döda" både människor och påhittade figurer. Men att återskapa krig som är så hemskt i verkligheten i ett spel och göra det till lek... Det är ju lite omoraliskt egentligen. MEN uppenbarligen säljer det ju, och i slutet av dagen är det väl främst det som räknas för TV-spelsjättarna.

2009-11-19 @ 22:35:25
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik