Om realityserier är fejk har jag fortfarande hopp för mänskligheten

I programmet "Shculman Show" påstår Alexander Schulman att alla realityserier är fejk. Det skulle betyda att de en miljon svenskar som förra veckan såg premiären av nya serien Ullared på Kanal 5 lurades. Alla människor som handlar på det gigantiska varuhuset Gekås är inte lika udda som de vi fick följa på TV. Schulman påstår att det är iscensatt och att de "vanliga" människorna vi ser pratar utifrån ett manus som kameramännen planterar i deras huvuden.

Det förvånar mig inte om sanningen är sådan. Egentligen blir jag nästan lite lättad. Många av de karaktärer som medverkade i premiärprogrammet förra veckan var lite för överdrivna, nästan till gränsen av obehagliga. Samtidigt var det otroligt underhållande att se och jag kunde knappt hålla mig för skratt vid flera tillfällen. Jag tror att det finns glimtar av sanning hos karaktärerna, men att deras personligheter överdrivs för att skapa bra TV. Självklart fungerar serien som reklam för varuhuset på samma sätt som serien Färjan gjorde reklam för Viking Line. Jag skrev i förra veckan att jag gärna skulle vilja besöka Ullared bara för att träffa på alla människor som Kanal 5 lyfte fram i rampljuset; bara för att se om de verkligen finns på riktigt. Så underhållningen fungerar för att locka potentiella säljare. Men om underhållningen inte är på riktigt... Varför skulle jag vilja åka över halva Sverige för att fynda billiga fryspåsar?

Diskutera på: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6093164.ab


Kommentarer
Postat av: Sandra

det är så som han säger, de skriver manus för att det ska bli intressant att titta, de sa de på debatt också när de handlade om programmet plastikkirurgerna, där hade tex lulu carter och kirurgen fått manus avsljöjade de i debatt, tex när kirurgen frågar lulu om det är något mer hon vill ändra på när hon ändå är nedsövd, varpå hon svarar -ja lite botox

2009-11-09 @ 19:51:09
Postat av: Emelie

Haha, bra tv är bra tv... men lite trist att det är fejk! Men jag tycker ändå att det är väldigt underhållande med svenska reality serier.

2009-11-09 @ 20:28:08
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik