Vi bör tacka dem för att de ligger med varandra i TV

Det har varit torka i Paradise Hotel de senaste avsnitten, deltagarna har varit lite för snälla, underhållningsvärdet har gått på en tunn balansgång. Men idag exploderade det och plötsligt har hela programmet blivit en enda stor fyllefest. Ja en sådan där fest där alla på ett eller annat sätt gör bort sig och sen vaknar man upp dagen efter med extrem ångest. Nu börjar det nästan bli lite pinsamt att titta. Det känns som att man har kommit många deltagare för nära (vilket givetvis är lögn, men skicklig reality-TV får en att tro att man känner människor trots att man inte alls gör det). Fredrik Virtanen kallar det för förnedrings TV i  Aftonbladet idag. Men han tackar deltagarna i Paradise Hotel och de andra reality-serierna. Han tackar dem för att de gör bort sig för att underhålla oss en stund. Och sen har vi glömt dem alla imorgon. Och ja det stämmer som han säger, på ett sätt bör jag tacka Annelie, Kristoffer, Jackie, Greta och Cimon för att de anstränger sig så för min underhållnings skull. För att de vågar förnedra sig för något så vackert som att få oss att skratta, le och gråta framför tven. Den som inte är insatt i dokusåpans värd tycker antagligen att det låter patetiskt att säga så. Men det är sant- om folk inte gjorde bort sig i TV, vad skulle vi då titta på efter en tuff dag på jobbet eller i skolan? Det här orkar man titta på, man behöver inte tänka.

Snart väntar nästa parcermoni i paradiset. Underhållarna ska slå ut varandra för att finnas kvar. Vilka knep kommer de att nyttja då? Och hur många gånger kommer vi behöva sitta framför tven, titta igenom fingrarna och skämmas så att det kryper under huden på oss för att vi skäms så mycket (över dem eller över att vi tycker om att titta på dem). Det är TV idag. Det är på "riktigt" och det känns på riktigt.


(Och TV får en att drömma sig bort. Alla dessa paradisscener i Paradise Hotel och Robinsson får mig att drömma mig tillbaka till de kritvita stränder i Dominikanska Republiken. Värme och sol. Jag behöver semester. Och jag behöver titta lite mindre på TV just nu också känns det som. Men det är billigare än en resa)


Kommentarer
Postat av: Anonym

2009-12-02 @ 18:46:49
URL: http://ll
Postat av: josefin

jag har tänkt om. jag vill va med. men jag vill ha dig med. ska vi söka till nästa säsong??

2009-12-03 @ 20:42:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik