Allt kan ge en cancer, men behöver vi verkligen veta det?

Även mobiltelefonanvändande. Vilket alla redan visste, eller?

"Studien kommer att presentera bevis på att personer som pratar mycket i mobilen och har gjort det länge löper en högre risk än andra att utveckla hjärntumörer senare i livet, skriver The Telegraph. Interphone-studien har pågått i nästan tio år och har utförts i 13 länder. 12 800 personer har intervjuats i undersökningen som har kostat över 220 miljoner kronor att utföra."

Sanningen är väl att allt kan ge cancer. Eller att allt kan skada oss på något sätt. Frågan är då om vi inte mår bättre av att inte tänka på det och istället lever våra liv. Vem kommer sluta använda mobiltelefoner efter det här? Om man går omkring och är rädd för allt slutar man att njuta av livet. Och det är ingenting som jag är beredd att göra.

Läs mer på: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6012100.ab

Inte för att säga att forskning inte behövs. Men när man konstant matas med nyheter om att allting är dåligt för en- t.ex. mobiltelefoni, mikrovågsugnar, nässpraj, vaccin, hög musik, transfetter i mat, färgämnen i godis osv, så undrar jag om man inte kan bli för besatt på allting som man inte får göra och istället glömmer vad man vill göra. Det är ett medvetet val av varje individ vad man väljer att göra med sitt liv. Om man vill ha en mobiltelefon, värma mat i mikrovågsugn, äta godis och gå på konserter där de spelar hög musik är upp till var och en. Tyvärr tror jag att vissa människor väljer att tro blint på vad som står i tidningar. Att mobiltelefoni är farligt för en har man fått höra sen det att mobiltelefoni kom. Men när man väger den risken mot hur en mobiltelefon förenklar ens liv genom att man ständigt kan kommunicera oavsett var man befinner sig är det en risk som jag är villig att ta. Jag tror inte att jag skulle klara mig utan en mobiltelefon. Men självklart är det var människas eget val att avgöra vilket argument som väger tyngst.


Kommentarer
Postat av: Illwill

Det är fritt för dig att leva ditt liv i okunnighet om du så föredrar. En majoritet av människorna på denna planet är som du, och väljer t.ex religion över kunskap. Vissa av oss (visste iof redan om detta) vill ha information, även information som inte direkt berör oss själva. Men nej, "allt" kan inte ge cancer. Dock lär du väl tyvärr föröka dig någon dag och då är det väl bra om du tänker en eller två gånger innan du ger din unge en mobiltelefon. Ett växande barn behöver inte strålning rätt in i hjärnan, det påverkar antagligen dem mer än det påverkar vuxna.



Och om du tycker att jag är taskig som indirekt kallar dig idiot, så är det ditt problem. Jag skulle råda dig att strunta i det med och fortsätta leva ditt i "ignorant bliss".

2009-10-25 @ 13:36:14
Postat av: Emelie

Jag anser inte att religion på något sätt omöjliggör jakten efter kunskap. Så att du kommer med ett sådant uttalande känns väldigt ignorant. Jag är själv inte religiös, men jag tycker inte mindre om en människa som väljer att tro på en Gud och följa en helig skrift. Att vara religiös betyder inte att man är dum i huvudet.



Vad jag menar är snarare att enligt forskning så kan allting i världen göra en sjuk på ett eller annat sätt. Och om man ska gå runt och tänka på det konstant tror jag att man någonstans tappar livsglädjen. Det är nog snarare skrämselpropaganda i sig som jag inte tycker om. Jag tycker inte om att tidningar skriver artiklar dagligen om att man kan dö av att ta svininfluensa vaccin, man kan få cancer av att prata i mobiltelefon, man kommer troligtvis få en svår förlossning om man fick mens tidigt. Någonstans slutar man att tro på kvällstidningsjournalistik just för att dessa nyheter känns mer som knep för att få människor att köpa tidningen än att faktiskt säkerställa att människor mår bra. Du är välkommen att kalla mig för idiot om du tolkade min reaktion till nyheten som att jag skiter i forskning och inte tror på att det finns en risk. JA det finns en risk med mobiltelefoni. Det finns även en risk med mikrovågsugnar, vaccin, avgaser, transfetter. Men eftersom det finns så många risker med allt möjligt föredrar jag att välja vad jag ska avstå från på egen hand och inte bli matad med skrämselpropaganda från tidningar. Information får man söka på egen hand. Om något är det idiotiskt att tro på allt som står i Aftonbladet och Expressen.

2009-10-25 @ 13:49:53
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Emma

Hörredu Illwill! Jag skulle bara vilja säga att om du har barn eller någon gång i framtiden förökar dig tycker jag grymt synd om dina avkommor, som kommer vara rädda för allting och förmodligen bli utstötta från samhället!

2009-11-14 @ 19:17:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik