Jag vill ha godis

En genomsnittlig svensk äter 14 kg godis per år. Först blev jag halvt chokad. Men när man räknar innebär det att en genomsnittlig svensk äter ca 300g godis i veckan. Jag överstiger nästan definitivt den siffran med andra ord. 25% av vårt sockerbehov fylls av just godis. Frågan är om godiset är för billigt, eller den frågan ställer de sig i alla fall på Nyhetsmorgon idag. Genomsnittspriset för ett hekto är 7kr och det är samma pris som 1985. Anledningen till att vi gärna handlar godiset är att det är så färgstarkt, något som i naturliga sammanhang innebär att det bör vara näringsrikt vilket tilltalar våra sinnen.


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Om jag käkar 2 chokladkakor per vecka (vilket jag säkerligen har gjort i genomsnitt, minst, det senaste året) så käkar jag 20 kg. Men ja det var faktiskt ganska mycket, jag tänker ändå att jag är en extremätare. Fast det kanske är med svenskarnas godis som med vår alkoholkonsumtion, vi konsumerar inte så ofta men när vi väl gör det så gör vi det rejält? :P (förutom jag som käkar choklad varje dag)

2009-10-30 @ 10:11:30
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: M

GUD, vad jag vill ha godis nu. fan, vart får du all den här faktan ifrån? känner mig typ 100 ggr mer allmänbildad varje gång jag läser din blogg :D

2009-10-30 @ 10:34:53
URL: http://mmmica.blogg.se/
Postat av: Emelie

Haha, mitt syfte är att utbilda dig Mica! Nej men jag har blivit en sådan där vuxen person som tittar på nyhetsmorgon varje dag. Och det ger en hel del, när man väl orkar lyssna:)



Och till Lizzy. Jag tror du har en poäng. De pratade även om att Sveriges enorma godistillverkningen med fina färgglada förpackningar och dylikt var ett tecken på vår välfärd för många år sedan. Vi låg långt före andra nordiska länder på den fronten. Status? :)

2009-10-30 @ 13:42:20
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik