KD raggar väljare genom att ändra på alkoholpolitiken

Kristdemokraterna vill göra det enklare för restauranger att servera alkohol. ”Vi kristdemokrater är ett trygghetsparti, inget förbudsparti”, skriver partiledare Göran Hägglund på DN Debatt. 

I senaste oppostionsmätningen gjord av Sifo har KD tappat väljare och ligger precis på 4% gränsen som krävs för vara kvar riksdagen. Sverige Demokraterna har ökat och ligger enligt samma mätning idag före KD. Därför vill KD nu byta image och lägga mer fokus på den enkildes ansvar. Därför föreslår de bland annat att det ska bli enklare att sälja sprit på krogen. Restaurangägare ska dessutom få tillverka eget brännvin.

Läs mer i Aftonbladet här,
och i Expressen här.
Läs hela debatten i DN här.

Jag förstår Kristdemokraternas radikala vänding. Valet är mindre än ett år bort och alla partier kommer inom kort att börja "smöra" för sina väljare. Tyvärr tror jag att det vore ett skräckscenario om KD åkte ut ur riksdagen. För att Moderaterna och Alliansen ska kunna finnas kvar som regerande block krävs då ett sammarbete med SD. Vilken följd det skulle få för landet vill jag inte tänka på. Om nu inte Miljöpartiet byter block och tillsammans med Moderaterna, Centerpartiet och Folkpartiet bildar en ny Allians. En sak är säker. Vi kommer att få se många fler radikala vändingar hos partierna inom det närmaste året. Jakten efter väljare börjar nu.

Men är verkligen att lätta på alkoholpolitiken rätt väg att gå? Som det ser ut i Stockholm på fredag- och lördagnätter idag tror jag att det sista som behövs är mer alkohol...


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Så du utgår ifrån att det är det borgerliga blocket som vinner nästa val? ;)



Kristdemokraterna är annars de som brukar förespråka den hårdaste alkoholpolitiken, det här känns mest som ett utspel för att inte verka för "tråkiga".

2009-10-19 @ 13:32:28
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Tragiskt nog kan jag ändå tänka mig att det borgerliga blocket skulle kunna samarbeta med SD, däremot finns det överhuvudtaget inte i min föreställningsvärld att vänsterblocket skulle kunna göra det.

2009-10-19 @ 13:36:47
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag förutsätter inte att det borgliga blocket vinner valet, MEN jag är ganska säker på att de skulle kunna tänka sig att sammarbeta med SD för att få behålla makten. Och Miljöpartiet ligger ju någonstans emellan så jag kan tänka mig att de skulle kunna "byta" sida för att få makt. Vilket givetvis är ganska självklart då alla partier troligtvis vill ha styrande makt. Att vänsterblocket inte skulle sammarbeta med KD håller jag dock med dig om. För det första skulle inte väljarna samtycka. För det andra är SD alldeles för mycket till höger för att det skulle kunna fungera. Men jag hoppas att SD inte får någon sammarbetspartner i riksdagen. Även om de i en nödsituation från högerns sida nog kommer att få det...

2009-10-19 @ 13:42:23
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Emelie

Sammarbeta med SD menade jag så klart:) Vänsterblocket skulle inte sammarbeta med SD.

2009-10-19 @ 13:43:04
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Freudian slip? ;) hehe

2009-10-19 @ 14:44:56
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Jag läser ju en kurs om bl.a. alkoholprevention den här terminen och nu läste jag precis att all forskning visar att ett ökat antal serveringsställen för alkohol ökar antalet alkoholrelaterade problem. Det vill säga trafikolyckor och våld. Så väldigt smart förslag av KD (eller inte)... Särskilt när man påstår sig vara ett "trygghetsparti".

2009-10-22 @ 10:06:15
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Haha, heja KD. Jag undrar om Göran Hägglund är medveten om det... :)

2009-10-22 @ 19:34:46
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik