Näskannan och jag

Efter att ha hört låten The Story med Brandi Carlile 74 gånger på rad samtidigt som jag parallellt suttit och läst studier om nästäppa, nässpray och näskannor så är jag färdig. Nu har all denna kunskapen komprimerats till två A4 på Word. Och plötsligt är jag expert på ämnet Nästäppa.

I Sverige är det vanligaste hjälpmedlet mot nästäppa att använda sig av nässpray. Men om man använder nässpray mer än tio dagar (tio dagar som kan vara utspridda över flera månader) så kan man utveckla kronisk nästäppa. Ämnen i nässprayen försvagar näsans naturliga försvar och hindrar därför näsan från att på egen hand dämpa svällande som uppstår vid exempelvis förkylning och allergi. Man bli beroende. Utan att förstå varför. Nässprayen gör en sjuk.

Så, tror jag nu på näskannan? Trots att det inte har genomförts många omfattande studier om användandet av näskanna eller nässköljning (troligtvis för att det anses vara ett alternativ till modern medicin) så väljer jag att köpa det! Av de forskningsstudier som har genomförts visar resultaten på att användare av näskanna är friskare och mindre sällan behöver uppsöka läkare. Dessutom känns det tryggare att skölja näsan med ljummet vatten och salt än att spruta i mediciner som svider och smakar äckligt.

Med andra ord kommer mitt nästa stora köp att bli en näskanna:) Billigare, säkrare och naturligare än att använda sig av nässpray!


Och detta trots att det ser till synes oattraktivt ut att göra. Men man blir väl desstu snyggare när man slipper röda irriterande sår under näsa efter ständigt snytande ändå?

 


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Och jag som älskar min nässpray :S Hmm kan nässpray överkonsumtion alltså vara det bakomliggande problemet till kroniska småsnuvighet...



Vart och till vilket pris kan jag investera i en näskanna? :P

2009-10-05 @ 17:38:46
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: emelie

JA enligt studier så:p



Du kan inhandla en på apotek eller naturapotek. Det finns en modell som heter Krukis som kostar ca 150kr.



Annars så finns den här också att beställa över nätet: http://www.renasnoken.se/Produkt.html



Nu måste jag som sagt var också ha en:p

2009-10-05 @ 17:59:59
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik