På Nacka Gymnasium "mutade" MUF eleverna genom att bjuda på Oboy och ost till lunchen

Jag gick i trean på Nacka Gymnasium förra valet. Jag var 19 år gammal och skulle rösta för första gången, likt alla andra som gick i skolan. Nacka Gymnasium hade då omkring 1800 elever (idag är siffran över 2000) och var ett av Europas största gymnasieskolor. Därför ställde alla partiledare upp på att hålla tal inför eleverna i skolan (förutom Göran Person med följden att Mona Sahlin kom och talade istället). Det var extremt lärorikt och uppskattat av oss alla och påverkade faktiskt vad vi senare valde att rösta på i valet, om jag utgår från dem jag umgicks med. Super bra! Men det underligaste var ändå MUF:s beteende (Moderaternas Ungdoms Förbund). Ofta under våren och hösten 2005 bjöd de på Oboy och ost till lunchen. Bredvid dessa gåvor stod det skyltar med orden "Idag bjuder MUF på Oboy/ Ost". Visst blev vi glada och frossade lyckligt i godsakerna. Men är det verkligen att spela schysst? Finns det en sådan sak som att spela schysst när det kommer till politik?

Nu kämpar Mona Sahlin för Sociala Demokraterna och oppositionen. Hon var en av de som gjorde bäst intryck på mig under hennes tal på Nacka Gymnasium. Hon menar nu att hon inte kan ge löften, hon kan bara lova att försöka. Det tycker jag är att spela schysst. Det är uppriktigt och sant. Även om många i partiet kanske förväntar sig mer storartade löften. I dagens Sverige finns inget enskilt parti som har tillräcklig majoritet för att kunna leda själva. Därför går det inte att lova att allt som partiet i fråga, i detta fall Social Demokraterna, kommer att bli verklighet. Och det känns faktiskt bättre än att bjuda på lite Oboy som plåster på såren "Ja, allt blir inte som vi lovat, men det blir bättre, ni får chokladmjölk till lunch allihopa, kalas!"

Mer om Mona Sahlin och S-kongressen samt de interna konflikterna här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/lenamellin/article6040042.ab
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1761878/margot-wallstrom-stanger-inte-dorren

(Och jag vill bara påpeka att dessa tankar inte utgår från mina personliga politiska åsikter. Jag valde varken att rösta på Moderaterna eller Social Demokraterna i förra valet. Jag observerar bara ett beteende.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik