Stockholm en lördagnatt

Det är spännande att se hur Stockholm förvandlas till en helt annan plats på natten. Människor är vanligtvis så tysta och timida. Plötsligt blir de översociala. Och sociala människor är alltid trevligt. I rätt mängd åtminstone. Jag fick uppleva ikväll, som många andra kvällar, att de personer som söker sig till krogen After i Gamla Stan är av en klass för sig. Man kan sitta och prata själva en stund. Sen plötsligt dyker det upp människor. Det kan vara gamla klasskamrater eller ett konstigt gäng från Gävle. Det som alla delar är just denna översociala förmåga. Varifrån kommer den? Hur blir de vanligtvis tysta, försiktiga och skygga Svenskarna plötsligt pratglada? Alkholen är antagligen svaret. Men det är sorgligt att det är just alkohol som behövs för att folk ska ta ögonkontakt i denna stad istället för att i total tystnad sitta och stirra ner i marken på tunnelbanan. Skrämmande nästan. Vad vore Sverige utan sin sprit? Tyvärr är det den frågan som ekar högst i mitt huvud denna lördagsnatt. Och tyvärr är nog svaret en ganska tyst, timid och försiktig verklighet. Inte skrämmande nästan förresten. Det är skrämmande. Punkt slut.

Kommentarer
Postat av: Lizzy

Svar på frågan: "Vad vore Sverige utan sin sprit?", ja ett land med ungefär hälften av den misshandelsbrottslighet som vi har idag om man ska tro en numera avliden professor i kriminologi.

2009-10-04 @ 10:44:42
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mmm ett mindre bråkigt men även mindre socialt land antar jag. Det känns som att det ligger i vår kultur. Alkohol behövs för att folk ska våga ta för sig och prata med människor. Samtidigt för alkholen med sig så mycket missär och skada. Skrämmande sanning är det...

2009-10-04 @ 12:02:48
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Fast det är frågan om vi skulle bli så osociala utan alkohol. Jag tror snarare att vi blir socialt handikappade av att det finns ett sådant tvång att dricka alkohol vid sociala tillfällen, vi lär oss ju aldrig hur man är social i nyktert tillstånd. Dessutom tror jag egentligen inte att det är alkoholen i sig som gör en social, utan förväntningar på hur man ska påverkas av alkohol.



Jag var ju på "middag/förkrök" igår, jag och Thomas drack bara cola medans resten av sällskapet både drack alkohol och rökte på. Det är sjukt vilka förväntningar det finns om att man måste dricka. De trodde att Thomas hade tagit bilen och därför inte drack, när de fick reda på att så inte var fallet så blev det direkt "Jaha! Amen ska jag hälla i lite jäger i colan?". Fast jag är ifs förvånad att de inte var mer på mig om att dricka, de kanske trodde att jag är på smällen eller nåt ;)

2009-10-04 @ 13:23:39
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nej mycket handlar precis som du säger om förväntningarna med att dricka alkohol. Ett helt sällskap kan ju bli nerstämt om en person väljer att avstå. På sätt och vis så håller jag med dig om att folk blir socialt handikappade av alkohol. Men problemet är att det handikappet inte skulle försvinna bara för att man tog bort all sprit. Det skulle krävas enormt mycket tid innan människor vågade vara lika framåt som de är när de har druckit även när de inte hade gjort det.



Jag håller så klart med dig om att det här är ett problem. Som vi tyvärr alla är uppvuxna i och indragna i redan från 18-års åldern där varje helg plötsligt ska handla om att supa sig full och gå ut på krogen och sen prata om allt roligt som hände för att folk var så fulla följande vecka i skolan. Som sagt- det är skrämmande.

2009-10-04 @ 14:26:11
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Malin

Håller helt med!

2009-10-04 @ 21:21:10
URL: http://malinsstildagbok.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik