"I Sverige solar alla kvinnor topless"

Jag var tolv år gammal när min lärare i Samhällsvetenskap yttrade orden framför hela min klass i USA. Givetvis var jag den enda från Sverige.

-Visst stämmer det Emelie? Visst går alla kvinnor runt topless i Sverige?

Tusen ögon på mig. Det blir varmare i rummet. Jag känner hur färgen i mitt ansikte skiftar till en obekväm röd. Jag har alltid haft lätt för att bli generad. I min panik minns jag inte om jag nickade eller skakade på huvudet. Jag var för ung. Det blev för mycket. Jag kände att jag blev utpekad och nersmuttsad pga att jag var Svensk. Ändå var det här en lektion som handlade om att inte diskriminera andra kulturer. Min lärare använde det som ett exempel på något som hon menade att hon hade valt att acceptera på en semesteer till Sverige på 80-talet, trots att hon tyckte att det var jätte jätte konstigt.

Precis så sa hon. Det är jätte konstigt, men okej. För alla kvinnor är toppless i Sverige, eller hur Emelie. Jag sjönk genom marken. När jag kom hem den dagen från skolan grät jag okontrollerat. Mamma kunde inte trösta mig, trots att hon bevisligen bar tröja när hon kramade om mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik