Charmen av att se ett land ur lokalbefolkningens ögon

Jag har länge funderat på att bli medlem i webbcommunityn Coachsurfing. Coachsurfing är ett nätverk som går ut på att resa och bo billigare genom att övernatta på en annan communitymedlems soffa. Du erbjuds gratis boende var som helst i världen i utbyte mot att du själv erbjuder din soffa till rundresande vagabonder. Ett spännande och billigt sätt att uppleva ett nytt land. (Jag ska undersöka sajten och återkommer snart med mer)

Jag älskar att resa. Att uppleva nya platser, maträtter, kulturer och människor. Det är särskilt människorna som fascinerar mig. Hur mycket man har gemensamt med folk trots att man växt upp i helt olika länder. Som den översociala person jag är anstränger jag mig alltid för att hålla kontakt med nya vänner från främmande länder. Om två veckor ska jag och Fredrik åka till Berlin. I Berlin känner jag en sprudlande glad tjej som heter Katarina. Henne lärde jag känna när jag bodde i Barcelona och pluggade spanska under hösten 2007. Med Katarina vid vår sida kommer vi att få uppleva staden ur en riktig Berlinares perspektiv. Mindre turistigt krims-krams och mer autentiskt Tyskland, helt enkelt. 

Andra fina platser som jag blivit visad av lokalbefolkning:

Placa del Sol i Barcelona- två fulla främlingar vägledde oss dit genom små ringlande gränder i stadsdelen Gracia en sensommarnatt. Hit kommer jag alltid tillbaka.


Baren bakom soprummet i Budapest- Hit vägledde Dóra mig och Kristin vid tvåtiden en sommarnatt i Ungern. In i en mörk gränd, förbi sopcontainrar, in i en gömd dörr och sen igenom en lång, smal korridor uppenbarade sig en minst sagt annorlunda pub som jag troligtvis aldrig skulle hitta tillbaka till på egen hand.


Kommentarer
Postat av: Jennyh ♡ svensk tjej på Malta

haha jaa. du får komma ner hit, här är det sommar :)

2010-04-09 @ 00:59:16
URL: http://jennyh.se
Postat av: Jonna

aa, shit! den som vågade åka till hollywood och söka lyckan alltså! jag är nog alldeles för feg och håller mig till min lycka i sverige. men man kan ju leva lyxliv här också, gäller bara o hitta en rik man. säg till om du hittar nån bra, eller ja, om han har nån lika bra bror/kusin/kompis som jag kan ta. ;)

2010-04-09 @ 01:02:32
URL: http://septemberjonna.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad kul, läste en artikel om det i veckan och blev hur peppad som helst på att gå med jag med!

2010-04-09 @ 15:21:45
URL: http://malinny.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik