Familjen som älskar kossor

Jag och mamma satt länge och tittade på baksidan av mjölkpaketet. BETESSLÄPPET stod det med stora bokstäver. "Den stora kofesten". Det låter ju inte helt fel. Min mamma älskar kor. När hon var liten spenderade hon några somrar på en bondgård i Halland och sen dess har hon varit såld. Hela min uppväxt har jag fått höra hur vackra djur de är och vilka oändligt djupa ögon de har. "Och det är dessutom smarta Emelie!" har hon stolt berättat flera gånger. Hon springer och hämtar en gammal bild på sig själv med några av tjurarna:



-De fick aldrig känna lyckan av att springa ut. Vissa djur får ha kul och andra får bara stå och bli mat, berättar hon för mig när vi tittar på bilden. Hennes älskade tjurar fick aldrig ens komma ut, de stod bara inklämda i en lada tills den dagen de kördes iväg för att slaktas. Hon grät varje sommar när de försvann.

Alltså är det givet att vi måste gå på Betessläppet i år! Min pappa och bror vet ännu inte om det men jag och mamma har bokat in oss på ett familjeäventyr den 16e maj på bondgården Stegholmsgård i Haninge. Inte bara får vi uppleva de glada kossorna springa ut på ängarna, vi bjuds även på mjölk och bullar av Arla. Och sen kommer vi stå och hoppa och skratta och njuta av att det har blivit vår och att de fina kossorna får uppleva en till sommar ute i sommarsverige.


Kommentarer
Postat av: NuYu

Ah, underbart. Det vill jag också göra.

2010-04-08 @ 15:53:19
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/
Postat av: Moa

Schysst design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-07 @ 18:38:01
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik