Alla Hjärtans Dag

Igår sa Björn till mig:
-Kommer du ihåg på Alla Hjärtans Dag i Nacka Gymnasium när de gick runt och delade ut rosa ballonger till vissa som fått dem av anonyma beundrare medan vi andra satt tysta och ensama och inte fick några?

Jag fick aldrig någon ballong på Nacka Gymnasium.

När jag gick på lågstadiet i Älta Skola kom vår lärare på att alla skulle göra pappershjärtan till alla. Och sen fick alla skriva sina namn på små lappar och så fick man dra en person som man skulle vara extra snäll mot hela dagen. Då förekom det ingen orättvisa. Alla var glada och jätte snälla mot varandra- precis som man ska vara på lågstadiet.

När vi flyttade till USA ville jag förmedla denna underbart mysiga tradition till mina klasskamrater. Därför föreslog jag för min lärare att vi skulle göra samma sak- att alla skulle dra ett namn ur en hatt och vara extra snälla mot den personen under dagen. Det tyckte min klass verkade jätte roligt. Men de ändrade på reglerna och istället handlade det om att man skulle köpa en "Alla Hjärtans Dag present" till personen vars namn man dragit. Så i slutändan satt alla med gigantiska chokladaskar i klassrummet, men vi var snälla mot varandra också. Och igen- alla fick vara med.

Då blir min slutsats att kommunistiskt tänkande bör gälla på Alla Hjärtans Dag. I alla fall när man går i skolan. Alla ska få samma och dela lika. Total jämlikhet ska råda. Inget barn ska behöva känna att de inte får en ballong medan de andra i klassen får en.


Älta Skola, 1997


Julian Curtiss School, 1999


Kommentarer
Postat av: M

glad alla hjärtans dag på dig sötnos.

2010-02-14 @ 18:06:12
URL: http://mmmica.blogg.se/
Postat av: NuYu

Tyckte jag var en bra idé.

2010-02-15 @ 23:07:32
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/
Postat av: Lizzy

Förresten, var det inte rosor de delade ut? Ballonger minns jag inget om. Hm..

2010-02-16 @ 13:02:54
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

gjorde de? Kanske var både rosor och ballonger. Jag minns iaf verkligen ballongerna!

2010-02-18 @ 01:13:12
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik