Konservativ vampyrälskare

Jag sitter och tittar på TV6 när kommentatorn säger "Gå in på TV6 och rösta på din favoritvampyr genom tiderna". Jag antog utmaningen och gick in på hemsidan, eftersom jag ju faktiskt har en favoritvampyr. Det är ingen mindre än Anne Rice:s Lestat. Denna underbara varelse har fått mig att tro på vampyrer och älska dem innerligt. Att läsa Anne Rice:s böcker är som att vara nyförälskad. Man kan inte sluta läsa och man kan inte fokusera på något annat i sin omgivning. När Lizzy för några år sedan fick mig att köpa första boken "Interview with the Vampire" trodde jag inte så  mycket om den. Men redan från första kapitlet var jag fast. Och efter det har jag varit helt såld på konceptet. Lestat osar ren kärlek, mystik och upphetsning på ett enastående sätt.

Jag har blivit något av en konservativ vampyrälskare. Jag kan liksom inte acceptera någon annan form av vampyr än den som Anne Rice skriver om. Att vampyrer t.ex. skulle skrämmas bort av vitlök, inte kunna komma in utan att vara välkomna (som i "Låt den rätta komma in"), ha sex med människor (som i "True Blood") eller vara ute på dagen (som i "Twilight") köper jag inte. Därför kan jag inte titta på andra vampyrserier. Nej, alla vampyrer är som Lestat, Louis och Armand. De kan inte vara ute på dagtid, de kan läsa tankar, de kan flyga (om de är tillräckligt gamla) och de kan absolut inte äta, dricka eller ha sex. Det mest erotiska i världen för dem är att suga blod. Anne Rice får mig att tycka att suga blod är det mest erotiska som finns. Så om det finns en vampyr där ute är ni välkomna att hälsa på mig. (Förtydligande: om Anne Rice:s vampyrer finns där ute så är ni välkomna att hälsa på mig).


Den femte boken i serien "Memnoch the Devil" och även den sista boken som Lestat spelar huvudrollen i. Mitt största fokus under Thailandsresan. Till Fredriks stora besvikelse?


Jag som vampyr i 3:an. På väg till Club Mera på vampyrkväll.


Och Lizzy från samma kväll. Lite mer övertygande.


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Haha jag har uppfostrat dig väl ;) Fast egentligen så borde ju vampyrer kunna vistas i solljus om man är riktigt konservativ, i och med att både Dracula och Carmilla (från 1800-talet) kunde det. Däremot ska de för i helvete inte glittra!!! morr hehe. Fast Anne Rice följer faktiskt True blood :P (och jag med).

2010-03-01 @ 08:27:22
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jo men mitt startskott gick ju lite vid Anne Rice, därför blir hennes vampyrer de riktiga för mig. Och sen att både du och Anne Rice trots detta följer true blood, hmmmmmmmmmm, haha, jag har inga kommentarer på det:p Jag såg ett avsnitt och störde mig något så otroligt att jag inte orkade mer :)

2010-03-01 @ 09:36:01
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Fick för övrigt reda på nyligen att en av häxorna i Anne Rices häxserie som jag tyckte så mkt om blir gjord till vampyr i en av de sista vampyrböckerna :O Så nu måste jag ju verkligen läsa dem nyaste också även om jag inte tyckte att de verkade lika bra förra gången jag försökte (jag har ju typ 1½ bok kvar av vampyrböckerna).

2010-03-01 @ 10:04:09
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Haha, jag kanske också borde ta och skärpa till mig och läsa de andra böckerna trots att min älskade Lestat försvinner... Eller åtminstone som huvudperson. Men det kommer bli en lång och underbar vår som jag kan avnjuta på balkongen med en bra bok- då börjar jag på nummer 6!

2010-03-01 @ 18:00:32
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik