Dominikanska Republiken var fattigt, Haiti var tio gånger fattigare redan innan katastrofen

"Människorna i Haiti har en tiondel av förmögenheten som en människa i Dominikanska Republiken har," berättade vår turguide för oss när vi vandrade igenom staden Puerto Plata, den näst största staden i Dominikanska Republiken. Både Haiti och Dominikanska Republiken ligger på ön Hispañola där vår familj var på semester för två år sedan. Efter jordbävningen som sägs vara den största naturkatastrofen i modern tid förstördes Haitis huvudstad Port-au-Prince och fram till idag har 70 000 kroppar begravts runt om i landet. Hur många människor som ligger begravda bland de raserade husen vet ingen. Det har det talats mycket på nyheterna om att Haiti är ett av världens fattigaste länder. Ibland är det svårt för mig att verkligen förstå hur fattigt det kan vara i ett land, och hur livssituationen kan se ut för människorna världen över. Man växer upp i en skyddad bubbla och möter bara missären på nyheterna. När vi var i Puerto Plata kommer jag ihåg att jag tänkte att det såg fattigt ut. Jag befann mig i den fattigaste staden jag varit i i mitt liv. På gatorna satt män i plaststolar med hagelgevär. Jag vågade inte fota dem, men jag bad om tillåtelse att fota en vakt inne i en juvelbutik. Vägarna var trasiga och hus stod toma och övergivna. Stadens huvudtorg såg slitet ut och fylldes av människor som sålde kokosnötter, puttsade skor och satt och drack kaffe. Staden låg ganska öde när vi vandrade längs de färgglada husen. Jag tyckte synd om människorna på något sätt.

Idag ifrågasätter jag mig själv lite. Människorna jag såg på gatorna i Puerto Plata log och såg glada ut. De satt och pratade och skrattade medan barn lekte på gatorna och ängarna utanför staden. På hotellet pratade personalen glatt om de vilda nattklubbarna som låg inne i "Silver Staden" som Columbus namngav den när han seglade in i hamnen för första gången. De frågade om vi inte ville följa med in på natten. Vi vågade inte och tackade artigt nej. Kanske hade min syn av staden ändrats redan då om jag vågat följa med?

När jag jämför bilderna jag själv tagit i Dominikanska Republiken med bilderna på Port-au-Prince som syns i tidningarna ryser jag. Om jag ansåg att Puerto Plata var en fattig stad när jag var där, hur såg då Haitis huvudstad ut även innan katastrofen? Dominikanerna talade om hur fattigt det var i landet på andra sidan floden, de talade om billig arbetskraft och svåra livsförhållanden. De talade om att hålla människor från Haiti ute ur deras land. I min skyddade bubbla där jag sitter i min säng hemma i Sverige och klagar över kylan utanför gatorna tittar jag samtidigt på döden och smärtan på Nyheterna. Det går inte ens att börja förstå hur de människorna har det just nu.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik