En oretuscherad omslagsflicka anklagas för att vara för snygg

Januarinumret av australienska numret av magasinet Marie Claire pryds av en oretuscherad Miss Universum, Jennifer Hawkins. Nu väcks debatt när människor menar att Hawkins inte representerar normalkvinnan och därför inte bidrar till goda kroppsideal.
– Hur kan hon vara en kroppsförebild, när genomsnittskvinnan inte liknar henne det minsta? Det är inte konstigt att så många lider av ätstörningar, sade Bianca Dye som tidigare har poserat naken och oretuscherad i Madison Magazine men drar en storlek 42.

Att kvinnor och män mår dåligt över sina kroppar är ett faktum. Men när en kvinna ställer upp på ett tidningsomslag bör hon inte anklagas för att vara för snygg för att representera normalkvinnan. Det finns de som drar mindre och de som drar större storlekar. Att Hawkins representerar vissa kvinnor och Dye andra ifrågasätter jag inte. Men vem är det som avgör vad som ska anses vara normalt? Om Hawkins lever ett sunt liv (vilket faktiskt är en realitet för smala kvinnor världen över) och inte svält ner sig så ser jag inte problemet med att hon får pryda tidningsomslaget. Sen bör kanske variationen på tidningsomslag öka. Problemet är att tidningarna inte skulle sälja lika bra då. Och vilken tidningen är det som har råd att chansa på större modeller för att det är etiskt korrekt samtidigt som deras försäljning kan komma att stupa? Det är lätt att anklaga en enskild tidning. Sen är det en annan sak att klaga på och ändra på människors köpvanor. Något som ingen enskild tidning på egen hand kan åstadkomma.

 
Januarinumret av Marie Claire, Bildkälla: Aftonbladet

Bianca Dye i Madison Magazine, Bildkälla.


Kommentarer
Postat av: Diana

Intressant...

2010-01-08 @ 09:13:13
URL: http://dianaekner.blogspot.com/
Postat av: Lizzy

Håller med - mer variation är målet och konsumenten är nyckeln.

2010-01-08 @ 09:49:01
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Göran

Normalt borde väl anses som någon form av medelvikt? Med tanke på att folket i väst, män och kvinnor, blir fetare och fetare sticker det självklart i ögonen på vissa människor när enligt dem, ett "benrangel", är väldigt vacker trots att hon inte är retuscherad.

2010-01-08 @ 09:49:53
Postat av: Sophie

Båda bilderna är vackra tycker jag. Om hon på den undre bilden suttit som hon på den övre så hade hon sett ännu smalare ut.

2010-01-08 @ 10:06:08
Postat av: Sophie

Då menar jag inte smalare än den andra tjejen ;)

2010-01-08 @ 10:07:13
Postat av: Maja

Tycker båda bilderna var vackra. Men det är ju så, alla ser olika ut och det kommer alltid sticka i någons ögan.

2010-01-08 @ 10:08:16
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Kost och träningsexpert

Bild nr 2 är ju ett äckligt fetto. Varför skall man promota övervikt när det bevisligen leder till hjärt/kärlsjukdomar, kortare livslängd m.m?

Bara för att folk är för slöa för att träna så skall man uppmuntra detta sjuka beteende som kostar multum för samhället i sjukvårdskostnader? Fettreserverna har följt med evolutionen för att människan skall överleva under långa tider när brist på mat råder. I dagens samhälle behöver ingen göda sig i detta syfte. Normalt klarar sig en människa utan mat i 80-200 dagar beroende på fettreserver. Allt tjat om att äta fem ggr om dagen handlar endast om komersiella intressen.

2010-01-08 @ 11:43:28
Postat av: Emelie

Jag tycker även jag att båda bilderna är vackra. Och att påstå att den andra kvinnan lider av övervikt håller jag inte alls med om. En stlk 42 betraktar inte jag som en ohälsosam storlek, även om den inte motsvarar den ideela bilden av hur en kvinna ska se ut.



Men däremot håller jag med om att det är sorgligt att vissa människor är för lata för att träna, blir väldigt överviktiga och kostar samhället pengarna. Då tänker jag främst på människor som är extremt överviktiga och har ett BMI som överstiger 35 (om man ska utgå från ett mått som BMI). Att Bianca Dye skulle ingå i den kategorin människor motsätter jag mig helt och hållet.

2010-01-08 @ 16:48:29
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Pia

Kost och träningsexpertens kommentar här ovanför tyder på en riktigt skrämmande människosyn! Jag tycker också att det är viktigt med en sund kropp och en god hälsa, men allas "grundkroppar" ser olika ut och även om någon är överviktig(av vilken anledning det än månde vara) så är det väl onödigt att kalla dessa människor för "äckliga fetton".

Att en kvinna som drar sl 42 skulle vara överviktig, det håller jag inte med om!

Dessa tunna kroppsideal orsakar att många får ätstörningar, vilket är lika(om inte mer) kostsamt och betydligt svårare att komma till rätta med än övervikt orsakad av lättja och obefintligt med motion.



Jag håller med dig om att variationer är bäst.. Bägge bilderna visar två väldigt vackra kvinnor!

2010-01-09 @ 21:58:39
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik