Etnologiska museet har gratis inträde

- Vi vill göra det lättare för fler att gå på museum, säger museichefen vid Etnografiska museet Anders Björklund i ett pressmeddelande på museets hemsida.


I samband med regeringsskiftet valet 2006 infördes en avgift på alla museibesök. Ett beslut som jag rynkade på näsan åt och inte alls tyckte om. Förvisso var jag inte en frekvent museibesökare under tiden som den nya avgiften infördes, men av rena principskäl tog det emot. Kultur bör vara tillgängligt för alla.


Nu tar Etnologiska museet, under ledning av Statens museer, beslut om att inträde ska vara gratis. Sen den 27 februari togs inträdesavgiften bort. Syftet är att visa upp utställningarna från hela världen för alla människor, däribland att göra museet till en given familjeutflykt. Det är en reform som jag välkomnar med öppna armar.


För att fira ska jag och Lizzy besöka museet imorgon. Jag ser fram emot att se utställningen om Nordamerikas indianer och foton från svenska missionsarbeten i Kongo i utställningen Kongospår x2. Fredriks farmor och hennes syskon är missionsbarn som är födda och uppvuxna i Rhodesia (nutida Zimbawe). Därför har jag hört och läst mycket om missionsarbete och deras egna historia. Det ska bli spännande att se Kongoutställningen och jämföra den med det jag fått berättat för mig av familjen Struble.




Illustrerat omslag till Skandinaver i Congo. Utgiven av den danske officeren H Jensen-Tusch 1902-1905.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik