Hur hade du reagerat?

Idag slutfördes inspelningen av dokumentärfilmen "Panopticon- det allseende ögat". Syftet med dokumentärfilmen är att ifrågasätta etiken med övervakningskameror. Genom att sätta upp "synliga" övervakningskameror runt om i Stockholm hoppades vi fånga hur folk reagerar när de tydligt ser att de blir övervakade av en kamera. Reaktionerna var många. Bland annat blev två av gruppmedlemmarna mordhotade. Imorgon sätter vi oss vid redigeringsbordet och slutför projektet. Hur hade du reagerat om du åkte upp i en rulltrappa och plötsligt möttes av en kamera?


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Haha ååh jag vill se den filmen ;)

2009-12-15 @ 18:14:58
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Lena

Du som gillar nördar, har kommer lite nördinfo.

Jag skrev ett arbete på Irland om det ursprungliga Panopticon som Jeremy Bentham utvecklade på vissa av Englands fängelser, det var tydligen sjukt effektivt. Så ja, det borde ju vara effektivt även utanför murarna.



Personligen har jag lite svårt att bestämma mig, vill absolut inte ha någon form av polisstat, men samtidigt känns det ibland tryggare att vistas där det finns synliga kameror.

2009-12-16 @ 08:21:50
Postat av: Tess

Jag hade ställt mig o börjat posa.. haha!

2009-12-16 @ 11:11:29
URL: http://tessharkul.blogg.se/
Postat av: Namn:

bilden var ju sjukt snygg.



tänkte bara på att det ni ser är ju egentligen bara en persons omedelbara känsla av att ha en filmkamera i ansiktet. skulle man ställa kameran åt andra hållet och filma folk som gick ner, så skulle er kamera mer fungera som panopticon var tänkt, dvs. att medan personerna är nere i tunnelbanan så har de omedvetet kvar tanken i huvudet om att de är filmade och därför drar sig för att göra olagliga saker. men det kanske inte riktigt var panopticon ni ville åt eftersom tunnelbanan redan är beskaffad på detta sätt, med sina kameror.

2009-12-17 @ 16:47:47
URL: http://ondapiloten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik