Den svenska folksjälen ryms i ett varuhus?

Idag har jag skrattandes tittat på Kanal 5 och den nya dokusåpan Ullared som handlar om varuhuset Gekås. TV-teamet har lyckats hitta de underligaste av människor som spenderar flera tiotusen på billig shopping. Jag ser framför mig några finurliga storstadsbor som åker ut på vischan och letar efter de svenskaste av svenskar på campingplatsen för att skapa bra TV. Och bra TV bjuder varuhusets besökare på med leende på läpparna. Stolta betalar de 11 tusen kronor och får ett kvitto som är längre än 180cm. Men familjen ifråga ska tillbaka och handla varje dag under de närmaste två veckorna. De har samlat pengar i ett år och ska spendera 50 000 kr under campingsemestern i Ullared. Allt, och de menar de verkligen ALLT som de kommer att behöva framöver- julklappar, födelsedagspresenter, vinterkläder, bindor, toalettpapper, nästa års sommarkläder osv.

Och självklart skapas rubriker: Ullareds vd: Gillar inte att shoppa skriver Aftonbladet om här.
och Många är kuliga utan att veta om det skriven av Expressen som handlar om lagerarbetaren Morgon här.

Jag tror att ett program räckte för mig. Jag förstår poängen med varuhuset och dess besökare. Och även om jag nästan skäms när jag ser de pensionerade Göteborgstanterna stå och häpnas över Robert Wells som uppträder på scen i klädavdelningen kl 16:00 eller son-mamma teamet som är sminkörer och köper matchande tröjor med loggan "Blond has never looked this good" så finns det något inom mig som vill dit. Om bara för att titta och verkligen ta del av den svenska folksjälen. 18 000 dagliga besökare kan väl inte ha fel?

Ryktet har till och med spridit sig till Thailand där säljare i somras ropade efter oss: "Billigare än Ullared"


Kommentarer
Postat av: Anonym

hahah...snurrade förbi för att kolla och ja hittade vad jag letade efter... ett inlägg om UllareD! Hahah du är duktigt på att skriva. Såg också programmet... och ja..smått pinsamt...typ eller!? Man sitter och ler hela programmet...varför kan jag inte riktigt svara på... man bara gör det! Ja som sagt den svenska folkasjälen...hihihi! Snart är det mamis pojkar!!

2009-11-02 @ 21:47:43
URL: http://monaliiza.blogg.se/
Postat av: Emelie

Haha, vad härligt att jag blivit känd som älskare av "skräpprogram" av dig:) Ja på torsdag så smäller det! Jag är faktiskt lite nyfiken på all inside info som du sitter inne på måste jag erkänna!!

2009-11-02 @ 21:52:28
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Anonym

hahah..ja du är min nya programbloggare...skönt att veta att man har ett ställe som har stenkoll på alla program...hahha du har fått ett nytt bloggfan!hahah

2009-11-02 @ 22:29:33
URL: http://monaliiza.blogg.se/
Postat av: Emelie

Då ska jag se till att inte göra dig besviken!

2009-11-02 @ 22:33:59
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik