En bra blogg är en oseriös blogg

Aftonbladet och Klick! vill att man ska rösta på den blogg som man tycker är allra bäst just nu. Bland alternativen finns de 40 populäraste bloggarna på Bloggportalen, däribland Kissie, Blondinbella, Kenza och Foki. När man läser dessa tjejers bloggar är det svårt att låta bli att fråga sig: Vad gör en blogg bra?

På senare tid har provocerande bloggar växt i populäritet. Kissie har ca 80 000 dagliga läsare som triggas av hennes hårda samhällskritik och uppkäftiga attityd. Jag erkänner, jag kikar in på hennes blogg då och då och skrattar glatt åt hennes ord och tankar. Men då har Kissie lyckats- för det är underhållande att läsa henne även om man gör det för att man anser att det som står ibland är helt sjukt och korkat. Jag tror att Alexandra Nilsson som skriver bloggen egentligen är jäkligt smart- hon har hittat ett fungerande koncept och kör stenhårt på det. Denna provakation har vunnit henne omslagsbild på bland annat Veckorevyn, utmärkelsen "Sveriges kaxigaste blogg" och en hög lön. Och andra bloggare skriver hård kritik i kommentarfälteten på hennes inlägg. De gör de ofta för att få läsare misstänker jag. Allting handlar om att få läsare.

Det jag egentligen undrar är vad det säger om samhället. Om en provocerande 18-åring får flera tio-tusentals läsare varje dag så pekar det på ett fenomen. Jag tror att det beror på att det finns så otroligt mycket information som vi matas med i vardagen och att man tillslut blir helt matt. Man orkar inte ta åt sig av allt som är seriöst, hemskt och tungt i världen. Ibland är det skönt att bara skratta och le och förundras över hur människor kan ha så underliga åsikter om bland annat kost och mode. Kissie säger att man ska undvika att äta banan för att det gör en fet, att man är äcklig om man är blek och att alla som väger över 60 kilo är tjocka och fula. Jag håller inte med om något men jag tycker att det är underhållande att läsa.

När jag själv började blogga så gjorde jag det av anledningen att jag såg bloggning som ett demokratiskt verktyg där alla kunde göra sina röster hörda om saker som sker i samhället. Jag såg det som min plikt att dela med mig av mina åsikter för att det skulle finnas en mångfald av röster på Internet. Det är en tanke som JMK tutade i mig, och jag tror samtidigt på den. Men det är inte seriösa bloggar som blir bra bloggar. På gott och ont.

Om man ska tro läsarstatistiken så betyder det att en bra blogg enligt dagens samhälle är en oseriös blogg.


Kommentarer
Postat av: Tess

Helt rätt!

2009-11-26 @ 21:50:20
URL: http://tessharkul.blogg.se/
Postat av: NuYu

Kunde inte sagt det bättre själv. Ytligheten måste krossas, det är pretentiöst som är inne. Nästan i alla fall.

2009-11-26 @ 22:55:04
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/
Postat av: Lizzy

Popularitet är inte ett mått på hur bra något är. Se bara på MTV movieawards. Twilight vann över The Reader i någon kategori. Twilight suuuuger men gör småflickor kåta så därför vann den. The Reader däremot var ju skitbra.

2009-11-27 @ 08:00:43
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Men om man ska se på det stora hela så är det väl fler människor som tycker om Twillight. Och om man ska gå efter antal människor som uppskattar och läser något, då vinner faktiskt oseriösa bloggar över lag. "Bra" är ett odefinierat och subjektivt ord, men hur som helst visar trenden på något underligt i vårt samhälle när så många människor uppfattar dessa bloggar som läsvärda.

2009-11-27 @ 08:15:11
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Petter-Nicklas

Jag skulle nog vilja ha en definition av "bra". För mig är en bra blogg en läsvärd blogg. Det betyder att bloggtoppen går fett bort för min del. Men däremot kan jag hålla med om att oseriösa bloggar är framgångsrika, hur tragiskt det än är..

2009-11-27 @ 09:14:53
URL: http://antistorbloggare.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Ja populära bloggar är med andra ord oseriösa bloggar. Populär och bra är ju inte samma sak. Och ja populärt i dagens västerländska samhälle är ofta hjärndött. Folk vill slippa tänka för mkt.



För övrigt skrev bloggaren Splodgy ett bra inlägg om Blog awards och Kissie förut: http://splodgy.org/?p=2193

2009-11-27 @ 13:57:17
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Caroline

Du har helt rätt.

2009-11-27 @ 13:57:54
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag förstår er tanke, men jag tror fortfarande att många människor tycker att de bloggarna är bra. Och jag tror inte att de 80 000 dagliga läsarna bryr sig om att vi tre inte tycker att bloggtopens bloggar är läsvärda, för att de tycker ändå att bloggarna är läsvärda och just bra. Annars hade de ju inte haft några läsare till att börja med. Och jag försöker inte lägga någon värdering i det här, jag säger bara att det är så det ser ut.

2009-11-27 @ 15:34:12
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik