Jag vill åka till Ullared och se om de här människorna finns på riktigt

Vad finns det egentligen att säga om Ullared på Kanal 5 annat än att jag aldrig har stött på underligare människor. Någonstans börjar jag tro Alexander Schulman när han säger att de flesta människorna i realityserier är regisserade för att klämma ur sig de bästa möjliga citaten. Idag fick vi lära oss att det säljs 12 miljoner par strumpor per år på varuhuset Gekås. En liten flicka drar stolt upp ett par rosa strumpor från en shoppingpåse och säger att det är det bästa hon har köpt idag. Rose-Marie fyller bilen med hela årets shoppingbehov för 34 000kr. Det blev allt från toalettpapper och shampo till kläder och smink. Sen åker hon glad till campingplatsen där maken Kjell står med djupt uppknäppt skjorta och grillar kött. Han tycker inte om att shoppa han. Vi får träffa paret Madde och Martin som snart ska gifta sig och förbereder bröllopet genom att shoppa loss i varuhuset. Temat är ghettobröllop. Madde berättar glatt medan Martin drar sig undan kamerorna lite. Martin drar fram kortet, betalar 14 000, skakar på huvudet och säger:
-Om tio år slänger vi skiten. Det är totalt onödigt.

Men dagens sorgligaste berättelse var om lagerarbetaren Morgan. Vi får möta honom på hans tomt där han sitter själv och grillar och äter kött. Resten av personalen på Ullared har samlats på en Rhapsody in Rock konsert, men Morgan har ingen brådska att ta sig dit. Han sitter mycket hellre på sin tomt och tar en klunk av sin öl (som han egentligen inte får dricka eftersom han har en ledsjukdom). Det är lite av en Ferdinand vid korkeken historia som TV-teamet försöker skapa. Han tänker på att hitta kärleken ibland. Kameramannen frågar Morgan om hur det är att sitta på tomten och grilla ensam efter jobbet.

-Nej jag vet inte, om jag jämför med mina kompisar och syskon som har någon så har de mycket roligare än jag. Men de möter ju skillsmässa tillslut så det är väl lika bra ändå.

Han tar en till klunk av ölen.

-Jag är kristen och brukar tänka.. Vi som då inte lyckas riktigt på jorden och så, vi kanske får det bättre i himmelen.

Jag vet inte hur Morgan trodde att han skulle framställas i serien. Arma själ tänker jag. Men enligt han själv är det bästa han vet i hela världen att sitta i sin trädgård, under korkeken och dofta på det nygrillade köttet och den kalla ölen.

I Aftonbladet kan vi läsa om att försäljningen av fryspåsar har rekordökat sedan första programmet i förra veckan. Försäljningssiffran gick från 10 000 sålda fryspåsar till 17 000 på en dag. Härlig reklam för varuhuset med andra ord? Och jag. Jag är helt sålt. Som jag alltid är av underliga människor och konstiga svenska program.

Diskutera på: http://www.expressen.se/1.1774011
Bröllopsplanerna: http://www.expressen.se/1.1773387
Fryspåsarna: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6089811.ab

På kanal5.se kan ni skicka egna hälsningar till Morgan och läsa vad andra har skrivit: här


Morgan på sin tomt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik