Nyhetsmorgon och Jag

Så fort jag vaknar letar jag fummlande efter TV-kontrollen i mörkret och sätter på TV4. Sen spelar Nyhetsmorgon i bakgrunden från det att jag ligger och drar mig i sängen tills det att jag hektiskt slänger på mig skorna och springer ut genom dörren för att inte missa bussen. Och plötsligt har jag koll på samhället och nutiden. Det är något som jag inte alltid haft. I skolan var jag allt annat än intresserad av nyheter. Men idag är jag oehört intresserad av ALLT. Och på TV4 Nyhetsmorgon berör de allt. Idag har jag fått lära mig att allt fler elever på grundskolan går ut med underkänt i ett eller fler ämnen, Obama och Reinfeldt tillsammans med EU kom inte fram till ett avtal som ska skrivas på i Köpenhamn på fredag, samtidigt som Obama tappar stöd hemma i USA. General Motors vill ha kvar bilmärket Opel, det kommer att blir regnigt och ynka 3 grader i Stockholm idag och författare i Sverige får inte skryta. Men det ska ändras på. Nej nu får jag bråttom. 7,5 timmas filmkurs väntar idag igen.


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Då kan jag lära dig att också fler elever har fått högre betyg med åren, MEN detta utan att resultaten på de nationella proven har förbättrats. Det var en diskussion om det i DN för ett tag sen tror jag det var, man menade att det skett en betygsinflation (bättre betyg utan bättre prestation) och att det särskilt gällde vissa skolor. Hur rättvisa är betygen kan man med andra ord fråga sig...

2009-11-04 @ 16:31:03
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag tror att lärare favoriserar vissa elever, främst tjejer, och att de har lättare att få bra betyg dessutom. Nej, betyg är inte rättvisa. Det har jag aldrig tyckt. Men jag har alltid varit populär hos lärare (på gymnasienivå åtminstone) så för min del har det bara varit en födel på sätt och vis. Samtidigt vet jag andra i min klass, av det manliga könet, som jag definitivt tyckte förtjänade bättre betyg när de kämpade så hårt. Ja, eller jag menar främst Johan nu. Underligt hur lärare tänker ibland... Ändå blir situationen i arbetslivet precis den motsatta så kanske att skolbetyg fungerar lite som plåster på det framtida såren för tjejer? :) spännande fenomen...

2009-11-04 @ 18:34:33
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Och samtidigt som man visste att tjejerna i klassen fick bättre betyg så satt de flesta knäpptysta under debatter på lektionerna, det var nästan bara killarna som tyckte att deras åsikter hade betydelse...

2009-11-05 @ 08:00:55
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vilket om något betyder att muntliga prestationer inte väger lika tungt i skolan som skriftliga- trots att det ofta står i betygskriterierna att båda behövs. Då borde ingen kunna få höga poäng för bara skriftlig prestation... Eller så borde muntlig väga lika tungt. Alla har trots allt olika styrkor.

Även om jag inte helt håller med om att tjejerna satt tysta- jag satt aldrig tyst.

2009-11-05 @ 08:11:01
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: M

det sjukaste är att jag VILL SOVA varje gång jag sätter på tv4-nyheterna. blev tvingad att kolla på de där jävla nyheterna varenda morgon i högstadiet med klassen och jag står inte ut. jag är fucked for life.

2009-11-05 @ 14:15:11
URL: http://mmmica.blogg.se/
Postat av: Emelie

Haha, ja, du är nog ganska körd...

2009-11-05 @ 17:07:29
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik