Vad händer med amerikanarna utan Oprah?

En inspirationskälla för många människor. Hon har omtalats som världens mäktigaste kvinna. I nästan 25 år har hon setts i TV-rutan med sin talk-show "The Oprah Winfrey Show". Igår meddelade Oprah att sista avsnittet av programmet kommer att sändas år 2011, 25 år efter det att allt började. Det är en sorglig men vacker berättelse. Samma år planerar Oprah att starta en egen TV-kanal OWN (Oprah Winrey Network) som ska skapa medvetenhet och hjälpa människor att se större möjligheter med livet.

De stora förlorarna i sagan är snarare Chicago, staden som TV-programmet sänds ifrån. Oprah har fungerat som stadens största ikon under alla dessa år. Dålig reklam för Chicago? Enligt Aftonbladet har Amerikanska skvallertidningar skrivit att Oprah dagen innan beskedet hade frågat sina medarbetare och CBS-chefen:
– Varför bor någon ens i Chicago? Det är iskallt.

Jag tror att saknaden kommer att bli stor i USA där hon verkligen behövs för att ta upp vissa ämnen med amerikanarna. Jag minns särskilt ett avsnitt där hon hade en läkare på besök som berättade om det kvinnliga könsorganet och hade en bild med sig som han pekade på. Publiken bestod mestadels av kvinnor och många blev helt chokade när läkaren pekade på "klitoris". De hade ingen aning om vad det var. Nu talar vi om vuxna kvinnor. Och vips så räddade Oprah hälften av alla amerikanska kvinnors sexliv. Hon behövs för allmänbildningen i landet. Vi får väl se vad som händer med amerikanarna nu när hon inte längre kan lära dem saker om livet genom programmet. Om alla nu inte köper hennes OWN och sitter framför TVn dagarna i ända.

Jag kommer att sakna Oprah i TV-rutan. Samtidigt finns det X antal säsonger som jag har missat, så det kommer troligtvis inte att gå någon nöd på mig i första taget. Och våra svenska TV kanaler kommer antagligen ett sända repriser i många, många år framöver. Vi får istället med spänning följa vad som händer med staden Chicago och om amerikanarna börjar fördummas om två år.


Kommentarer
Postat av: CandyboX Collector – nu 708 unika tablettaskar !

Du är kommer inte vara ensam om att sakna Oprah W. Vad kommer nu hända med alla talkshow world about real life när hon försvinner fr rutan? Ska Tyra Banks göra ett tafatt försök att ta över den rollen :S

2009-11-23 @ 07:29:33
URL: http://doberwomann.blogg.se/
Postat av: Tess

hej! jag läste nånstans att Oprah egentligen skulle hetta Orpah... hahaha

2009-11-23 @ 09:36:51
URL: http://tessharkul.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag kan tänka mig att Tyra Banks gärna skulle vilja se sig själv som den nya Oprah. Tyvärr håller inte hennes program ens i närheten av samma kvalité... Det känns mer som underhållning än som ett allmänbildande program.

2009-11-23 @ 14:30:00
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik