Den nya modellen är en helt vanlig kvinna

– I dag finns en vanlighetstrend och jag tror inte att den är övergående, säger medieforskaren Anja Hirdman. (Hon jobbar på JMK!!)

Enligt en studie gjord av Aftonbladet svarar 82,8% att de skulle köpa en tidning med en vanlig tjej på framsidan. Samtidigt så är det några som undrar om tidningar faktiskt skulle sälja i praktiken med en vanlig människa på framsidan. Det är trots allt de "vackra" modellerna som får oss på fall och får kläder att framstå som vackra. Det kanske är något som vi är undermedvetna om.

Anja Hirdman tror dock att det här är början på en ny trend. Och några tidningar i Tyskland har redan börjat ersätta sina modeller helt och hållet med vanliga tjejer då de ser att försäljningssiffrorna ökar då. Aftonbladet:http://www.aftonbladet.se/wendela/article5971513.ab

Och logiskt sätt råder det väl ingen fråga om att så väl långa, kort, smala och tjocka bör vara närvarande i mode tidningar för att representera hela befolkningen? Det är väl trots allt inte enbart smala, långa tjejer som är intresserade av mode och att se bra ut?

 
Bilden som ändrade ett ideal. 20 åriga Lizzie Miller i tyska Glamour.

Bildkälla: Aftonbladet
Jag skrev tidigare om Lizzie och hennes revolutionerande modellbilder här: http://fageln.blogg.se/2009/september/nu-ar-vi-stolta-over-vara-degmagar.html#comment


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Jag är nog den som är både längst och smalast och minst modeintresserad i vår ungängeskrets hehe..



Fast jag tycker snarare att den där statistiken från aftonbladet är nedslående. Själva frågan är ju egentligen huruvida man kan tänka sig att köpa en sådan tidning. Det innebär alltså att 20% medvetet inte ens kan tänka sig att köpa en tidning om det var "vanliga" tjejer i den. Jag funderar över könsfördelningen hos de som svarade, kan tänka mig att det är männen som inte vill se vanliga tjejer.

2009-10-17 @ 12:55:15
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det har du faktiskt en poäng i... Jag undrar vilka 20% som faktiskt öppet erkänner att de inte vill titta på vanliga tjejer i en tidning. Och det behöver inte bara vara män- jag tror att tidningarna i fråga har en kvinnodominerad läsarkrets. Men det finns ju vissa människor, båda män och kvinnor, som har en snedvriden bild av vad som är "vackert" och faktiskt utgår blint från size-0 idealet. Tyvärr.

2009-10-17 @ 13:01:17
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik