En av de bästa reklamerna genom tiderna
Delicato går emot hälsotrenden och försäljningssiffrorna ökar. I en tid när alla pratar om att man måste tänka på att äta nyttigt och röra på sig så står företaget rakryggade och säger att de står för sina goda bakverk. Svenskarna hejar på. Och försäljningen av dammsugaren ökade tredubbelt.
Vår B-uppsats handlade om Delicatoreklamen. Genom vår kvantitativa analys kom vi fram till att 24,5% av Aftonbladets löpsedlar under perioden 1 januari till den 31 maj 2007 berörde hälsotrenden. Det innebär alltså att människor exponeras till meddelanden som handlar om viktnedgång, bantning och fettsnål mat ungefär var fjärde dag.
Mikael Ström, Copywriter på Ogilvy och en av kreatörerna bakom reklamen säger: ”[Delicato har] ju en stark position. En egen position som få kan härma. Och det är så jävla fantastiskt när företag vågar ta den positionen”
nice blog