Svinen ligger fortfarande och lurar i mossen?

Idag kommer de första vaccinen mot Svininfluensan till Sverige. Den omfattande vaccinationen av hela landet kan därför genomföras. MEN plötsligt så är det bara hälften av alla svenskar som fortfarande är intresserade av att vaccinera sig enligt TV4 Nyhetsmorgon. 60% enligt Aftonbladets studie. De flesta menar antagligen på att i takt med att mediaskrämseln la sig, så försvann även den egna skräcken för att bli sjuk.

Men, kan det fortfarande vara farligt? Läkare menar att anledningen till att inte fler smittats ÄN är att det varma höstvädret ledde till att vanligt förkylningsvirus spred sig istället. Och man kan inte ha två virus samtidigt. Men i takt med kyla och kallare väder kommer svinen att sakta smyga fram och bita fast i oss.

Enligt Aftonbladet: "Vi lever sannolikt i ett förrädiskt lugn just nu. Så fort vädret slår om och det blir torrt och kallt ute räknar experterna med att smittspridningen tar fart igen – i november, december eller januari".
Läs mer på: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5929268.ab

LÄRDOM: Media tappar förtroende när de håller på och skriker och stånkar om att vi alla kommer att fara illa och dö, när sedan ingen knappt blir sjuk. EN person har dött i svininfluensan i år. Ca 100 personer har dött i "vanlig" influesa. Jag tror inte längre på den. Jag tror inte på de små skära grisarna. Jag tror att de är påhittade. Och det är tidningarnas skrämselpropaganda som får mig att tveka. Men om det sen visar sig vara lika hemskt som löpsedlarna i september antydde på... Då kanske det redan är för sent för alla de svenskar som börjat tvivla och avsäger sig vaccinet?

Ropa inte varningar förrän vargen verkligen anlänt. Annars kommer ingen tro dig när vargen, eller svinet, verkligen är här.



Kommentarer
Postat av: Lizzy

Jag är inte ett dugg rädd. Jag är mer rädd för maginfluensa i så fall. Får jag svininfluensan så är jag ju troligtvis mer skyddad mot nästa nya influensa. Man påstår att alla borde vaccinera sig för att vara solidarisk mot riskgrupper, men varför är det ingen som påstår det om den vanliga influensan? Nej det är väl mest gamlingar som dör av det och det bryr väl ingen sig om, eller vadå? Nej riskgrupper kan vaccinera sig själva (utom dom enstaka personer som inte tål vaccinet).

2009-10-09 @ 08:28:06
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag vet. Största anledningen till att just Svininfluensan blivit så uppmärksammad i media är ju för att det är just UNGA som drabbar. Och UNGA är ju mycket viktigare för samhället? Men samtidigt så är det väldigt väldigt få som kommer att råka så pass illa ut att de dör. Det är som sagt var mycket lägre dödsfrekvens på svininfluensan i jämförelse med andra influensor.

Nej det är sjukt. Jag är på ditt spår. Det är bra att det inte kommer att bli tvång på att vaccinera sig.

2009-10-09 @ 08:35:25
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik