Jag ifrågasätter människor

Jag och Linnea hade precis varit på ICA och köpt upp ett stort lager godis. På väg ner mot tunnelbanan får vi syn på ett killgäng som beter sig underligt. En av killarna går omkring och hotar folk, viftar med armarna och verkar vara extremt påtänd. De går före oss igenom spärren, eller snarare hoppar de över spärren. Jag och Linnea håller oss på lite avstånd. Vi följer gänget med blicken när vi börjar vandra ner för trappan ner på tunnelbaneperrongen. Och från ingenstans. Pang. Den påtända killen slår helt oprovocerat till en äldre man som står och väntar på tunnelbanan. Hans glasögon slungas bort genom luften. Tystnad. Vi springer fram till mannen. Linnea kommer fram precis när han börjar falla ihop till marken och slocknar. Jag ringer 112. Den påtända killen springer runt någonstans i bakgrunden. Mannen på marken börjar att kvickna till. Tyvärr hinner polisen inte fram i tid och den påtända killen försvinner med sina vänner ut ifrån perrongen. Båda tunnelbanorna har stannat men det hjälper tyvärr inte. Ingen ingriper för att stoppa killen. Vi får prata med polisen senare och säkerställer att den nedslagna mannen blir omhändertagen. Vi är båda helt chockade och skakar när vi går ner mot tunnelbanan igen och åker vidare. Vilken idiot slår oprovocerat ner en annan människa på en perrong? Det första som den äldre mannen fick ur sig när han kvicknade till var: "Var är jag? Jag var ju bara på väg hem". En oskyldig människa i en allt för farlig värld. Jag är fortfarande chockad. Och det här med civilkurage stötte jag på på riktigt för första gången. En del människor ingrep, men det var främst vi två som var i framkanten. Och vem förväntar sig att två unga tjejer hoppar på en snedtänd kille med tre kompisar? Fler människor måste våga agera för att vi ska kunna stå trygga på tunnelbaneperrongen klockan 18:00 på en helt vanlig lördag. Tyvärr.


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Att det finns sånna idioter!

Men troligtvis hade det ju aldrig hänt om det inte vore för diverse berusningsmetoder. En nykter människa utan psykisk störning agerar inte så...



Förstår att det var obehagligt :S Hemskt..

2010-01-03 @ 11:34:45
URL: http://lizzey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik