TV-profiler är viktigare än oss andra

Det är ingen nyhet att jag dagligen ögnar igenom Aftonbladets och Expressens hemsidor. Jag är intresserad av vad det är som anses ha nyhetsvärde och får topplaceringar på kvällspressens nyhetssidorna. För någon vecka sen var det Färjan- Håkan som hade fått en bula av en fallande kokosnöt som prydde en topplats högt upp på Aftonbladets sida. Idag kan vi läsa om Tony Irvings livskris och hur nära det var att han hoppade av det folkkära TV-programmet Let's Dance på TV4. Dessutom lär vi oss att Anders Bagge är singel igen. Kvällsprogramjätten Jay Leno från USA får usla tv-siffror.

Chansen att det skulle stå en artikel i tidningarna om att jag hade en livskris eller att jag hade blivit singel är nog ganska liten. Och när Jay Lenos tv-tittarsiffror i USA får en högre placering än Mona Sahlins förslag om hur unga ska få jobb, evakueringen av 13 000 afrikanska gästarbetare i Italien efter ett upplopp och en syreattack mot turister i Hong Kong då börjar jag ändå undra. TV-profiler skapar viktiga nyheter enligt Aftonbladet. Det säger en sak om kvällspressen: underhållning säljer även i nyhetssammanhang. Betyder det då att vi måste blanda tyngre nyheter med lättsmält underhållning för att orka läsa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik