Hälsans enorma medieutrymme

Eftermiddagen har spenderats på Kungliga Biblioteket på Mikrofilmsarkivet för att göra research inför våran B-uppsats som ska vara klar i början av januari. Vi undersökte hur mycket medialt utrymme hälsotrenden fick på Aftonbladets löpsedlar under de fem första månaderna under 2007. Skrämmande nog, eller hur man nu ska formulera sig, visade det sig att hälsa i form av bantning eller recept till fettsnål mat fanns med på 24,5% av alla löpsedlar. Det innebär att vi uppmanas att banta och ändra våra matvanor i snitt var fjärde dag av Stockholms (och Sveriges) största kvällstidning. Samtidigt som hälsan självklart är viktig anser jag att det är fel sätt att uppmana folk att leva ett nyttigare liv genom att ständigt exponera dem till att "gå ner 5 kilo på en månad" vilket knappast låter särskillt hälsosamt i mina öron.

Det är dock spännane att se vilken genomslagskraft hälsotrenden har fått i vårat vardagliga medieutbud. Detta är om inte annat bevis på att det är något folk är ytterst intresserade av eftersom Aftonbladet, som de flesta andra kvällstidningarna, är beroende av lösnummerförsäljning för att gå runt och därför enbart skulle återupprepa hälsobudskapet om det stimulerade köp. Frågan är bara om vi inte uppmanas att bli lite för nyttiga och att idealet istället slår tillbaka och vi alla drabbas av ångest som sedan leder till depression när vi inser att det är ett omöjligt ideal att förvänta sig gå ner 5 kilo i månaden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik