Raw Foodies

I dag finns det extremt många olika dieter som folk föjer, både av etiska och hälsomässiga skäl. Vegeterianer, Veganer och Frukterianer har jag hört talas om, men idag var jag och Lizzy på råvegan (raw food) knytkalas och det var något nytt för mig.

Tanken är att man inte får äta någon tillagad mat (dvs att man inte får koka, steka eller värma någonting). Kosten ska bestå utav grönsaker, frukter, nötter och frön. Att växla till enbart rå föda sägs hjälpa en att gå ner i  vikt, få mer livsenergi och bli friskare. Och visst fanns det viss charm i att smaka på de olika salladerna och gröterna som gjorts utav råa ingridienser, men trots tre tallrikar mat blev man knappt mätt. Frågan är då hur man klarar sig i 10 år (som en kille som var där hade gjort)? Jag är i grund och botten relativt öppen till att prova nya saker, men att övergå till att äta kall mat resten av livet låter som ett lite för stort steg för mig. De menar dock att om man nu blir sugen på varm mat går det bra att köra den snabbt snabbt i en matberedare vilket kan ge en värme till upp emot 40 grader. Mmm vad härligt med ljumen mat!

Nej, det här var onekligen en spännande upplevelse, men att ge upp njutningen av något så underbart som att sitta och dricka en varm kopp choklad och äta en nybakad ostsmörgås på vintern framför en varm brasa är omöjligt för mig. Och då har vi inte ens börjat nämna allt underbart som kyckling, sushi, pasta, köttgrytor, ris, godis, bullar och allt annat underbart man kan stoppa i sig. Så jag håller fast vid min egna kost där alla stekpanor, kastruller och ugnar är mer än välkomna!

Tack för en annorlunda dag i vilket fall som!

chai seed porrage
Chaifrö-gröt med granatåppelkärnor

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker livet är för kort för att hålla på med sånt där,



jag tycker att man ska passa på att njuta av det goda i livet, vilket bland annat är mat!



Sen behöver an ju inte överdriva med att vara nyttig eller onyttig för den delen ;P



Lago är helt enkelt bäst =)

2008-10-20 @ 22:19:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik