Dyster framtid för mediestudenter

För ett tag sedan skrev jag ett blogginlägg om SACO:s undersökning om framtidsutsikter för olika branscher. Enligt en artikel i Aftonbladet såg mediebranschens framtid dyster ut. På uppdrag av Femte Statsmakten tog jag kontakt med Ossian Wennström, redaktör för undersökningen vid SACO. Följande artikel har jag skrivit för Femte Statsmakten nr. 8, 2009 (sid 13):



DYSTER FRAMTID FÖR MEDIESTUDENTER


Tidningarna kommer med nya negativa rapporter om framtidsutsikterna för mediebranschen. Prognoser visar på att det utbildas för mycket folk och att vi inte kommer att få jobb när vi har pluggat klart. Samtidigt fortsätter antalet sökande till JMK att öka.

 

Enligt SACO:s undersökning om framtidsutsikter kommer det att vara överskott av utbildade kommunikatörer år 2014. Undersökningen visar på att det kan komma att bli svårt för JMK:s elever att få jobb när de är färdigutbildade, främst i storstäderna. Den negativa prognosen gäller även människor som utbildar sig inom tv, radio och film.

-          Prognosen baseras på förbundens magkänsla om arbetsmarknaden, men ingen kan veta exakt hur det kommer att se ut om 5 år. Vi vill inte styra människors utbildningsval, vi vill bara ge dem saklig information så de vet vad de har att förvänta sig när de är färdigutbildade, berättar Ossian Wennström, utredare på SACO och redaktör för undersökningen.

 

Höstterminen 2007 sökte 523 personer till grundkursen i medie- och kommunikationsvetenskap på JMK, i höst var det 869 sökande. Även i journalistikvetenskap har antalet sökande ökat med runt 300 personer på två år. Trenden tyder på att allt fler människor väljer att studera media trots de dystra framtidsprognoserna.

-          Trots osäkerheten på arbetsmarknaden är det viktigt att välja en utbildning som man kan leva med resten av sitt yrkesliv, och då kanske det inte gör något om det blir tufft på kort sikt. Det finns alltid möjligheter att få jobb om man brinner för något, fortsätter Ossian Wennström.

 

Maria Olin är rektor på Medieinstitutet och tror inte att det kommer att vara ett problem att få jobb inom media i framtiden. Enligt henne är det viktiga är att hänga med trender och omvärldsbevaka, främst på webben.

-          Mediebranschen är ingen krympande bransch, det är en föränderlig bransch. Framtiden är digital så det gäller att hålla koll på vad människor gör på Facebook och Twitter idag. Nya kanaler för information kommer att fortsätta att dyka upp och då gäller det att vara redo, menar hon.

 

Josefin Hagström läser medieproduktion på JMK och tycker att det känns tungt att höra om alla negativa prognoser om framtiden.

-          Jag tänker att medieyrket rymmer väldigt mycket och många olika typer av jobb. Vill jag, så kan jag få ett. Dock har jag ingen direkt tro på att jag kan få det jobb jag helst vill ha på en gång. Slaveri först, sen kanske...


Kommentarer
Postat av: EGOFLOW

Well done! & vilket citat sen!

2009-12-25 @ 17:21:11
URL: http://egoflow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik