När det doftar jul...

Det är något alldeles specielt med dofter. En doft får en att minnas mer än något annat. Jag har kvar en shampo flaska från i somras när jag var i Thailand. Varje gång jag öppnar upp flaskan och löddrar in mitt hår doftar hela badrummet av sol, värme och karon beach. Om jag blundar kommer jag ihåg den exakta känslan av att vara på vårt underbara hotel med en Singa öl i hand och min fina pojkvän vid min sida blickandes ut över havet. Den känslan får jag av allt julpyssel vi har satt upp idag här hemma. Granris, kokostoppar och havrekakor. Det doftar som min barndoms jul. Plötsligt känner jag samma längtan efter att ha hit hela släkten, äta köttbullar och kolla på Kalle Anka och sen smyga upp med lillebror till granen och skaka lite på paketen och försöka lista ut vad de färgglada lådorna innehåller. Jag stod uppe vid vår gran nu och bara drog in doften. Gran. Och jag är samma nyfikna lilla flicka som hoppar upp och ner och bara älskar allt.
 


Kommentarer
Postat av: Ellis

Jamen ser man på! Blind var ordet ! :D Blev den fin då?

2009-12-21 @ 02:09:38
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Och jag vet varför: luktbulben i hjärnan är nämligen direkt kopplad till amygdala och hippocampus - eller nåt sånt. Nördigt värre! :P (apropå att lukter får en att minnas).

2009-12-21 @ 08:45:25
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Tess

Ser gott ut!

2009-12-21 @ 16:32:47
URL: http://tessharkul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik