När vi slutar att tro på det egna förnuftet går det illa

GPS:en är en trogen vän i bilen. Plötsligt behöver man inte längre virra bort sig, stanna vid en bensinstation och skamset gå in och fråga efter vägbeskrivning. Nej, nu är det bara att fråga den trogna maskinen med sametsljus röst och alla de rätta svaren. Men GPS:en orsakar olyckor också. Alla vänskaper har bra och dåliga sidor.
– Det är ett växande problem, som blir vanligare för varje dag. Gps:en tar bort uppmärksamheten, det är därför vi har så många onödiga olyckor, säger Tommy Sjögren, förundersökningsledare på trafikpolisen i Söderort i Stockholm.


Och plötsligt har vi ytterligare ett exempel på att all denna nya teknik ibland gör mer skada än nytta. Av egen erfarenhet vet jag själv att man ibland väljer att lita mer på en maskin än sitt egna sunda förnuft. Jag och min pojkvän körde en gång 10 mil fel eftersom vi lyssnade på GPS:en och inte tog fram en karta för att visa oss vägen. Det kändes lite konstigt att vi åkte inåt landet när vi egentligen skulle åka längst kusten som vi trott, men det ifrågasatte vi inte fören 40 minuter senare... Det är lite som en kristen man jag pratade med sa: "Jag väljer att tro mer på det som står i Bibeln än på min egen magkänsla". Och så gav den moderna människan GPS:en samma status som den kristna ger Bibeln.


Kommentarer
Postat av: Lena

Ja GPS:er suger ju oftast. De visar alltid fel väg för mig, eller så fattar man inte vilken avfart de menar. Dessutom kan jag tänka mig att de är farliga eftersom man ibland tittar mer på skärmen än på vägen. Meeeen när man kör i stan är de faktiskt ibland helt ovärderliga.

2009-12-10 @ 10:01:58
Postat av: NuYu

All teknologiska prylar kan ju få fnatt, den som tror något annat är bara korkad. Alla dessa prylar ska ju vara mer av ett tillägg och förlängning av ens egna förmågor, man ska ju inte slänga bort sig själv helt och hållet. Så, en kombination är det bästa. Men när det kommer till bibeln kan man skippa det helt och hållet och lita på sig själv istället.

2009-12-10 @ 12:51:17
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/
Postat av: Caroline

Jag kommer aldrig att använda GPS. Om jag inte vet vägen kommer jag ta reda på den innan jag åker. Och det är ju inte alltid så att den visar närmaste vägen, den visar ju ibland enklaste vägen som kan vara mycket mycket längre. Min pojkvän och hans släktingar skulle åka från Arlanda Stockholm till Flen, som ligger mitt i Sörmland. GPSen visade motorvägen ända till Nyköping, som ligger 7 mil härifrån. Sen fick de åka ännu en omväg. Detta trots att det hade varit närmare att åka de mindre vägarna. Nej, det blir ingen GPS för mig :)

2009-12-10 @ 13:45:11
URL: http://marycaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik