På högstadiet spelade vi Snake under lektionstid, på Universitet är vi inne på Facebook

Mobiltelefoner i skolan. När jag gick på högstadiet tog lärarna mobilen ifrån en och la den i en liten låda om man använde den på lektion. Man spelade Snake eller skickade sms till varandra istället för att lyssna på läraren. "Så gör inte en ansvarsful och vuxen person", sa de. Sen växte vi upp. Åtta år senare på Universitet sitter många likförbannat med mobiltelefon i hand på lektionstid. Nu har lärarna ingen riktig säg, vi är vuxna människor, de kan inte och får inte ta ifrån oss telefonerna. Men nu är det inte Snake folk spelar, nu sitter de inne på Facebook och chattar med varandra under lektionerna. 

För två år sedan blev det mobilförbud i skolorna. Nu tar Moderaterna tillbaka det. I Aftonbladet står det idag om Moderaternas nya tankar om moderna tekniker i skolundervisningen. Mobiltelefon ska få användas i skolan för att filma varandras föredrag, räkna med och för andra moment där den underlättar inlärningen.
– Samhället utvecklas, det borde skolan också göra. Mobiltelefoner är en naturlig del av alla människors liv och då bör de användas i skolan också, säger riksdagsledamoten Oskar Öholm (M).

Ja och nej känner jag. Självklart kan mobiltelefoner användas, ibland förenklar de livet jätte mycket. Vid flera tillfällen under hösten har vi i klassen googlat svåra termer på mobilen för att bättre förstå. Mobilen användas som ett hjälpmedel. Men, den används också som underhållning. Och det är väldigt ofta som det är just underhållningen som väger tyngst. Många gånger när man kommer hem från en urtrist dag i skolan ser man på Facebook att klasskompisar har suttit hela dagen och skrivit till varandra på Facebook om sådant som har skett under lektionstid. Då har mobilens "nyttiga" användande fungerat som en täckmantel för den eskapering som den erbjuder. Och det är skönt att fly från tristessen i klassrummet ibland. Men hur mycket lär man sig? Och ja, vi är vuxna människor. Men förstår en högstadieelev verkligen till fullo att det är viktigt att sitta och lyssna på lektionen, åtminstone någonstans då och då emellan de ständiga statusuppdateringarna på Facebook?


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Nu känner jag mig lite omodern här ;)

Jag kan inte ta bilder eller filma med min mobil, jag har aldrig någonsin gått in på internet via mobilen och jag kan inte ens ta emot mms.

2009-12-07 @ 22:35:30
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Lizzy

(Fast jag lider ju inte det minsta av det kan ju tilläggas)

2009-12-07 @ 22:36:40
URL: http://lizzey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik