Ska vi inte ta en snaps till morgonkaffet?

Du inser precis att du kommer att missa tunnelbanan. Den ska gå om 1 minut och du befinner dig småspringandes 300 meter från nedgången. Mötet du ska på börjar om en halvtimma och nu kommer du komma sent. Chefen ska vara med på mötet. Får du sparken nu? Huvudet värker, pulserar. Du behöver något för att pigga upp dig, snabbt. Du ser ett fik precis vid tunnelbaneuppgången och går raka vägen in.
-En kaffe tack! Och en snaps till det.

På måndag börjar Wayne´s Coffee att sälja vin och öl i butiken på Sveavägen i Stockholm. Anledningen är att kaffekedjan vill "utveckla den svenska fikakulturen". Enligt den svenska kaffekedjan är alkohol en naturlig del av det sociala livet i storstaden. Men förslaget möts av stor kritik från nykterhetsrörelser.

Jag vet inte om Sverige är redo. Problemet är inte att det är farligt att ta ett glas vin efter jobbet. Problemet är att vi försöker skapa ett förhållande till alkohol som påminner om medelhavskulturen, där ett glas vin om dagen är en naturlig del av vardagen, men att vi dessutom fortfarande håller kvar vid den nordiska alkholkulturen där man dricker mer sällan, men mycket. Hur det kommer att se ut när alkohol plötsligt blir så lättillgängligt i vardagen vet jag inte. Men att affärsidén kommer att bemötas med applåder från stressade affärsmän och affärskvinnor, det tvekar jag inte på. Men är det en positiv utveckling?


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Ja är det ngt jag har lärt mig av den här kursen i "ANT"-prevention (alkohol, narkotika och tobak) så är det att det som har störst effekt på antalet alkoholmissbrukare och andra alkoholskador i samhället är pris och tillgänglighet till alkohol. Så forskningsmässigt är det här precis som nykterhetsorganisationen säger: "ett jättekliv tvärtemot all kunskap och erfarenhet vi har kring alkohol och servering".

2009-12-18 @ 09:07:53
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Petter-Nicklas

Så nu måste man hoppa på någon svensk fika/fylle-kultur för att vara inne. Ska det bli 18 årsgräns på Waynes också? Eller ska det bli det nya fjortissuparstället?



Dä ska te en nollåtta för sånn gallimattias.

2009-12-18 @ 09:23:40
URL: http://antistorbloggare.blogg.se/
Postat av: olatidman

sv: exakt, det är inget lätt mål att uppnå. men det jag inte förstår är varför dom människorna som väljer att intre föröka hålla sig i form gnäller/klagar på dom som faktiskt lägger tiden på träning ist för tv soffan..

2009-12-18 @ 10:48:00
URL: http://tidman.blogg.se/
Postat av: Ellis

Hmm jag tycker faktiskt inte att man skall sälja öl eller vin på ett fik - ett fik i mina ögon är ett ställe där man fikar och har trevligt, varför blanda in alkohol när miljön ändå är så trevlig?



sv: Haha jag hittar på nätet. Jag har ju hört dem alla sen länge sen men tycker de är roliga och det är roligt att få läsare att skratta åt min galna humor :D

2009-12-18 @ 15:14:36
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Din baby Josefin

Alltså... Det känns ju lite fel. Å andra sidan känns allt nytt fel i Sverige. Medicin på ICA? Nej tack, Euro i plånkan? Nej tack. Listan kan ju göras lång. Jag kan tycka att det väl inte är så jobbigt för de vinsugna att ta sig till en pub vid lunchtid för ett glas vin istf till waynes. Det kan ju faktiskt bli ett problem att det inte blir mer tillgängligt, men kanske exponeras mer för människor. Om man nu kan uttrycka det så... Så det är väl ingen fara för de som ändå planerar att dricka något, de gör det väl redan, men jag tänker på de som vanligtvis inte gör det men nu ser den nya möjligheten. Typ. Du fattar antar jag, lite virrigt förklarat...

2009-12-18 @ 20:54:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik