Var går gränsen till verkligheten?

Många av oss älskar att spela dator- och TV-spel. De flesta av oss skiljer dock på spelet och verkligheten. Även om jag älskar Final Fantasy VIII förstår jag t.ex. att jag inte befinner mig i spelet på riktigt när jag sitter framför tv:en och spelar. Men en kanadensare under namnet "Buzz Erik Lightyear" har på onlinespelet Planet Calypso precis inhandlat en rymdstation för 2,4miljoner svenska kronor. En fastighet för miljoner som enbart hans virtuella alterego kan besöka. Men Buzz har en plan- utanför rymdstationen finns det djur med dyrbar päls. Dessa djur ska andra spelare få jaga i utbytte mot pengar- så med tiden, kommer han att tjäna pengar på köpet. Så den virtuella rymdstationen blir verkliga pengar. Personligen skulle jag nog börja ifrågasätta mig själv om jag investerade 2,4miljoner kr i en digital rymdstation. Men samtidigt går vi mot en ny digital era. Skratta bäst som skratta sist- kanske är Buzz en framtidens affärsman?


Kommentarer
Postat av: Ellis

Nej fy spel och jag har aldrig gått ihop :O

2009-12-30 @ 01:54:46
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: drotten

Våldsamma överdrifter om antalet aktiva användare i artikeln i Aftonbladet. Endast en liten trofast kärna av spelare håller fast vid EU. Uppskattningsvis 10-20 000 spelare. Övriga ~800 000 registrerade konton är antingen inaktiva eller dublettkonton. Men MINDARK gör allt för att hålla skenet uppe som den unika och framgångsrika spelutvecklaren.

2009-12-30 @ 09:50:51
Postat av: Caroline

Ja herregud, vet inte riktigt vad man ska säga. Det går ju ibland till överdrft för vissa. Men men, har man råd så varför inte. Men det verkar sannerligen lite... sjukt.

2009-12-30 @ 13:13:38
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: Grodan & Skorpionen

Allt handlar ju egentligen bara om kemi, kroppskemin har ett värde. Många erhåller den via dyra kontokortsköp i gallerior, andra i en dyr racebil, andra i zyberspace. Sen finns det ju riktiga droger också, till exempel amfetamin. Allt har sitt pris och sitt rus. I framtiden är det nog kicken i sig som kommer att värderas och säljas, inte den fysiska och materiella förutsättinngen omkring den. Det är kicken och kroppskemin som är grejen . . .



I detta fall handlar det om att någon erhåller både den rent egoistiska känslan av ägandet, men även en ren affärsfilosofisk strategi, tillsammans skapar detta en unik coctail av kemikalier i kroppen. Att detta sedan endast består av ettor och nollor i en databank är mindre viktigt, så länge andra liksom Buzz får en kemisk kick av ägandet eller spekulationer i dessa databanker.



Jag tycker detta med shopping är mer absurt då det utöver den rent ekonomiska konsekvensen även skapar miljölproblem är värre. En datakick i ett spel kostar bara lite ström och en dator, vilket ändå inköps och drar ström i dagens samhälle. Zyber är mycket mer miljövänlig och fungerar väl i det konsumtionsmönster vi byggt upp de sista 50 åren.



Have a kick on Calypso at . . . http://www.planetcalypso.com/home/



PS: betänk hur samhället har förändrats, förr var det föräldrar som lärde barnen det de har lärt sig av sina fäder. Nu är det nya produkter och programvaror varje dag, ny bil, nya knappar, nya funktioner. Ett ständigt inlärande av nya funktioner. Förr räckte det att kunna 3 olika degsorter, hur brödet bakades och hur man sålde. Detta kunde människor leva på i generationer. I dag är det tvärtom, kunskap är färskvara och man lär från ungdommarna i de äldre leden. Vi gamla tänkares infrasturktur i hjärnan har inget värde längre. Vi måste lära oss av de unga, kanske är detta med zyberspace och virituella värden det som är det dominerande om 50 år?



GOTT NYTT ÅR . . .

2009-12-30 @ 15:04:43
Postat av: Emelie

Filosofiskt sagt "Grodan och Skorpionen". Jag tror precis som du att framtiden är digital, alltså är Buzz som jag sa lite av en framtidens affärsman. Miljöaspekten i det hela har jag inte tänkte på tidigare, men du har absolut en poäng. Tack för att du delade med dig av dina tankar och gott nytt år på dig med!:)

2009-12-30 @ 16:22:54
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik