Vi behöver alla bli nördar för att överleva idag

Nu fortsätter Aftonbladet att skriva om nördar. Plötsligt har det blivit på trend att vara lite annorlunda och specialinriktad på ett ämne. Datornörden omtalas som Sveriges framtid men även som någon som ändå blir missförståd i samtiden. Det är bara utstötta och underliga människor som sitter framför datorn har fördmen hetat i åratal. Det här med datoranvändande. Det blir lite av ett beroende. Jag vet själv att jag kan sätta mig framför datorn vid fyra på eftermiddagen och plötsligt är klockan tio på kvällen. Eller som nu, klockan är nästan ett och här ligger jag i min säng med datorn i famnen. Det känns för tråkigt att sova. Att sitta med datorn är avkopplande- man befinner sig i en egen värld där man kan göra allt. Och i och med att datorkunskaper faktiskt behövs i dagens samhälle så har nörden blivit normen. Töntstämpeln försvinner sakta. 

För de datornördar som omskrivs av Aftonbladet gäller det att vara starka och stå upp mot fördomarna på skolgården och i samhället. Jag vill inte påstå att datorkunskaper är det enda som kommer att behövas i framtiden, men i och med att världen blir allt mer digitaliserad så förflyttas mer och mer av verkligheten till the world wide web. Då kommer vi alla att behöva bli nördar för att orientera oss i vardagen.


Kommentarer
Postat av: Inger E(norah4you)

Även jag, 60 år gammal... systemprogrammerar blev jag 1971, som spelade första dataspelet 1973 förstår vad det menas med att sätta sig vid datorn vid en tidpunkt och finna att man glömt lunch och middag samt ofta något annat viktigt när man väl reste sig. Tyvärr kan jag pga artros m.m. inte sitta tillräckligt länge idag. Ofta inte mer än 10-30 minuter åt gången och aldrig mer än 2 timmar per dygn. Mycket märklig situation när man hållt på med datorer i olika sammanhang på jobb/fritid under så många år.



Sedan är en annan sak att jag förmodligen kom in i datavärlden 20-30 år för tidigt. Världen var inte mogen för oss. Jag sadlade om och blev slutligen SO-lärare innan benbrott, knäskador och artros.....



Se till att ha kul framför datorn har jag uppmatat många under åren. Det är när man har kul som man lär sig saker utan att vara medveten om det. Sådant som man har nytta av i 'verkliga livet'.



MVH Inger E(norah4you)

2009-12-14 @ 07:07:52
URL: http://wordpress.com
Postat av: Johan

Jo jag kan inte annat än hålla med, jag jobbade 10 år med datorsupport och i den branshen så måste man vara nörd för visst finns det utbildning på företaget men 90% av problematiken som ställs från kunderna som ringer in måste man lära sig själv och utan dessa nördar hade vi troligtvis inte haft någon support att ringa till när vå dator går sönder eller skrivaren inte kan skriva ut raporten som chefen vill ha för 10 minuter sedan.



Så klanka inte ner på dem, de kommer att vara IT-chefer, programutvecklare, webdesigners, hårdvaruutvecklare, it-poliser om 7-12 år

2009-12-14 @ 15:35:25
Postat av: Petter-Nicklas

Jag skulle nog inte kunna kallas nörd, jag är nog ett äckel bara, trots att jag sitter så mycket framför datorn. Är du nörd?



Jag har ju från början sagt att jag ska blogga ihjäl storbloggarna ;)

2009-12-14 @ 15:39:23
URL: http://antistorbloggare.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det stämmer, det är när man har kul som man lär sig. Och med tanke på att mycket av framtiden finns på datorn är det bra att fortsätta utvecklas och att lära sig nytt. Om några år kommer alla att förväntas kunna mycket inom dator- och då kan det hända att den äldre generationen som inte växt upp med datorn och inte heller lärt sig den redan kommer att vara pensionerade. Då blir snarare problemet att de på ålderns höst blir isolerade från samhället.

2009-12-14 @ 17:42:47
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik