"Konståkning på tunnelbanan"

Jag kan själv klaga på att Stockholms tunnelbanenät är tråkigt, grått och skitigt. Samtidigt finns det stora skyltar vid Slussen och Fridhemsplan som jag ofta står och läser när jag väntar på tunnelbanan som talar om att Stockholms tunnelbanenät är den längsta konstutställningen i världen. Vilken konst? Jag gjorde ett projekt på Berghs för två år sedan som gick ut på att försköna Stockholms tunnelbanestationer. Särskillt S:t Eriksplan tycker jag är en väldigt dyster perrong att stå och vänta på. Till min förvåning upptäckte jag dock att SLs hemsida redan då skröt om alla konstverk som pryder varje station. Vid Hötorget finns det neonlampor i taket och Fridhemsplan är en hyllning till Carl von Linné. Lite fundersam åkte jag till stationerna och upptäckte till min stora förvåning att det stämde- konsten fanns där. Precis som den gör på nästan varenda tunnelbanestation i Stockholmsnätet. Men varför upptäcker man den inte? Varför klagar man ändå på att det är smutsigt och grått där djupt nere under marken? S:t Eriksplans perrong gjorde jag om till ett virrvarv av LPskivor, noter och musik för att hylla alla de skivbutiker som ligger i området. Hötorget hade jag velat inreda i stil med den fartfyllda marknaden över jorden. En station som jag kände och fortfarande känner håller standarden är Thorhildsplan. Där pryds väggarna av Pac Man och Super Mario figurer i 8-bitars format. Extremt charmigt!

Hur som helst visar det sig nu att det går att åka på konståkning med SL för att upptäcka och utforska de konstverk som pryder tunnelbanenäten. Allt man behöver är en giltig SL-biljett. På tisdagar visas Blå linjen med start vid Fridhemsplan, torsdagar gröna linjen och lördagar röda linjen med start vid T-Centralen. Man träffas klockan 13:30 på respektive SL-center och får åka med på den guidadeturen.

Kanske är värt ett försök så att man äntligen börjar uppskatta all den konst som faktiskt finns där nere under jorden?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik