Elitklasser i teoretiska ämnen?

Jag förstår faktiskt inte varför det inte skulle vara en möjlighet? Jag hade en lärare på grundstadiet som sa: de svåraste eleverna att hantera är de som ligger långt bakom resten av klassen och de som ligger långt framför den. De som ligger bakom finns det specialklasser för så att de kan få hjälp, men de som ligger framför får bara sitta av alla lektioner de kanske egentligen inte behöver och riskerar istället att tröttna på skolan.

Ja, det var precis så jag kände ibland. Men istället för att få någon annan uppgift fick jag istället bara sitta där och göra absolut ingenting. Och i princip känna mig som en börda som överhuvudtaget frågade. Jag lärde mig inget nytt i matematik från årskurs 8- 2an på gymnasiet (det är fyra år) och inte heller någonting i engelska, vilket kanske inte var så förvånande, men ändå. I USA fanns det "elitklasser" i olika ämnen, och jag lovar att det inte var något större problem för någon. Det fanns ingen som trycktes ner p.g.a. detta. Jag gick dessa "elitklasser" i både engelska och matte och kände verkligen att jag stimulerades i skolan. För det är väl ändå vad skolan ska handla om? Att stimuleras och utvecklas?

Bra säger jag! Heja Sverige som tillslut tänker tillåta detta även här!
http://nyhetskanalen.se/1.1001797/2009/05/18/bjorklund_vill_ha_elitprov_i_matte

Och Socialdemokraten Marie Granlund som säger "Jag ser matte, svenska och engelska som en medborgerlig rättighet" vet inte vad hon pratar om. Du får gärna ringa till mig Marie, så kan jag berätta för dig att jag inte fick någon "rätt" att lära mig varken matematik eller engelska under 4 år. Och hur demokratiskt är det?

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Ja, det är löjligt att man ser så annorlunda på olika skolämnen. Elitklasser i idrott och estetiska ämnen har vi ju haft länge. Så att ha en kreativ ådra eller sporttalang är tydligen okej, men är man extra duktig i något annat ämne så smäller plötsligt jantelagen till: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen.

2009-05-18 @ 13:58:31
URL: http://varney.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ungefär som när man gick på högstadiet och det var prisutdelning till alla som var bäst i olika sporter. Som att det vore en "status" grej att vara bra på sport, men om man är duktig i skolan, då är man snarare "töntig". Man kan ju inte påstå att lärare och skoladministrationer gör särskillt mycket för att ändra på den stereotypen inte.



"Du skall inte tro att du är klokare än vi." bra att Svenska samhället fortfarande är uppbyggda kring dessa principer...

2009-05-18 @ 14:43:59
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag kommer ihåg det där...men nån nytta var du ju ändå till, du agerade ju privatlärare till runnding ;)

2009-06-01 @ 01:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik