Min mormor mår bra, men kompisar blir sjuka

Löpsedlarna om svininfluensan är det nog ingen som har missat. Och det stora valet återstår: att vaccinera sig eller att inte vaccinera sig. Tidningarna skickar skilda bud hela tiden- antingen dör vi av sjukdomen eller av vaccinet. Pest eller kolera? Aftonbladet skriver idag att 20 000 personer fått biverkningar av vaccinet i Kanada och att en leverans med 170 000 doser nu stoppas. Biverkningarna är andningssvårigheter, förhöjd hjärtrytm och hudutslag. Men det kanske är bättre än att ligga med konstgjord lunga?

Nu har även nöjesnyheterna börjat skriva om sjukdomen då Anders Bagge misstänks ha svininfluensa och lunginflamation vilket hindrar honom från att kunna delta i fredagsfinalerna i Idol. När en sjukdom börjar hota även underhållningsvärlden, då är det på riktigt. Bagge säger att han "hostat blod" och människor ryser till.

Men jag är ändå splittrad. Min mormor tog vaccinet för några veckor sedan och hade inga biverkningar alls. Igår uppmanade hon mig igen:
-Men vaddå, det är bara att gå till vårdcentralen, dra upp armen, få en spruta och gå hem. Varför säger alla att det är ett sådant problem.

Samtidigt har alla människor i min ålder som jag vet tagit vaccinet blivit sjuka. Och jag har inte tid att vara sjuk just nu, det händer så himla mycket. Min bror har berättat om en konspirationsteori som menar på att svininfluensvaccinet egentligen är ett gift som inom några år kommer att börja ta död på alla människor som valt att ta sprutan. Anledningen är att jorden är överbefolkad och att något måste göras åt problemet. Och sen kommer ingen att förstå varför folk plötsligt dör- inga misstankar kommer att falla på vaccinet. Nåväl, det är ganska långdraget. Men faktumet är säkert- vi har alla våra åsikter och tankar kring Svininfluensan. Och nu när jag springer iväg till skolan så är jag nästan säker på att någon även idag kommer att ställa frågan på rasten:
-Tänker du ta vaccinet?


Kommentarer
Postat av: jon

Tänker absolut inte vaccinera mig.

2009-11-25 @ 09:25:27
URL: http://vaccinationsfaran.se/
Postat av: Caroline

Sv: Jo det skulle vara väldigt roligt :) Ja då, jag läste samhällsprogrammet med medieinriktning på gymnasiet. Och så har jag läst tre år på högskolan på ett program som heter Textdesign, som ingår i något större som heter Informationsdesign. Det går i princip ut på att skriva texter av olika slag och redigera redan befintliga texter, allt för att det ska passa målgruppen. Även grafisk form och webbproduktion ingick i utbildningen :) Sen har jag läst lite annat också, men det hör inte dit, det är snarare kultur :) Själv då? :)



Angående vaccinet så tog jag mitt igår, och jag fick inga biverkningar, inte än så länge i alla fall :) Fick inte ens ont i armen :)

2009-11-25 @ 11:27:00
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: Sandra

jag tänker inte vaccinera, och det tar ändå 3 veckor innan vaccinet skyddar efter att man tagit sprutan, var ju en tjej som ångrade att hon tog sprutan för att hon förlorade smak och luktsinne

2009-11-26 @ 06:58:19
URL: http://sandraborgs.blogg.se/
Postat av: Lena

jag ska inte heller vaccinera. Hörde en kille på bussen som låg sjuk en vecka efter han tagit sprutan. Och dessutom är det så många andra som vaccinerar, så då är ju risken rätt liten att man blir smittad. hehe

2009-11-26 @ 09:53:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik